Bonus pro vítěze voleb, jak chce ANO? Pokud vůbec nějaký, tak velice mírný, říká Výborný

Bývalý předseda KDU-ČSL Marek Výborný v rozhovoru pro INFO.CZ připomíná, že jeho strana už na konci roku 2019 předložila do sněmovny novelu volebního zákona. A Ústavní soud podle něj tento týden, když zrušil některá jeho ustanovení, rozhodl přesně v intencích tohoto návrhu. V čem spočívají jeho základní parametry? Jakým způsobem chce docílit spravedlivějšího přepočítávání hlasů na mandáty a jak reaguje na požadavek hnutí ANO, které chce bonus pro vítěze voleb?

Během posledních hodin se už nejen v zákulisí, ale také veřejně hovoří o tom, že by základem pro debatu o budoucí podobě volebního zákona mohla být vaše předloha. Jaké jsou její základní parametry?

Já musím na úvod říct, že mě těší, že Ústavní soud rozhodl v intencích toho, co jsme my lidovci do sněmovny předložili na konci roku 2019. Omezili jsme se na velmi minimalistickou úpravu, protože dlouhodobě, bez ohledu na Ústavní soud, jsme přesvědčeni o tom, že volební zákon vykazoval velkou míru nespravedlnosti a diskriminace. Diskriminace vůči stranám, které chtějí spolupracovat v rámci koalic, a nespravedlnost vůči voličům. Nikoli vůči politikům. V tom původním zákoně totiž nebyl zachován parametr rovnosti hlasů.

Jinak řečeno: jinou váhu má hlas voliče strany, která obdrží 5 a půl procenta hlasů, a jinou voliče strany, která vyhraje volby s výrazným náskokem a ziskem třeba osmadvaceti procent hlasů. Ta čísla jsou jasná a viditelná. Chtěli jsme to vyřešit novelou volebního zákona, která je napsána přesně v intencích toho, jak rozhodl Ústavní soud. To znamená, že pokud jde o kvóra pro koalice, jsme přesvědčení, že bychom měli jít cestou, která je standardní ve většině zemí Evropské unie, tedy nechat tam načítací kvórum, sedm, devět, jedenáct procent. 

Je to mimochodem také cesta, jak odpovědět na podle mého názoru odůvodněnou námitku, že nemůžeme mít takový volební systém, který způsobí destabilizaci a znemožní sestavovat funkční většinové vlády. Načítací kvórum zamezí tomu, aby ve sněmovně bylo neúměrné množství politických subjektů jenom proto, že se deset malých stran spojilo a získalo dohromady 5,5 procenta hlasů. Pokud jde o přepočet hlasů na mandáty, tak my si jako KDU-ČSL dlouhodobě myslíme, že bychom měli mít pokud možno v maximální míře tento přepočet poměrný. Jinak řečeno, pokud máme v Ústavě napsáno, že se volí na základě poměrného volebního systému, měl by tomu odpovídat také přepočet hlasů na mandáty.

Proto jsme do našeho návrhu zakomponovali Hagenbach-Bischoffovu metodu, což sice čtenářům asi nic neřekne, nicméně jde o metodu, která skutečně zachová poměrný přepočet hlasů na mandáty. Takže kolik procent hlasů ta která strana obdrží, takové procento – aspoň přibližně, úplně přesné to nikdy nebude – bude mít také mandátů v Poslanecké sněmovně. A v neposlední řadě náš návrh vůbec nezasahuje do volebních krajů, ty by tedy zůstaly zachovány. Jak to tento týden také udělal Ústavní soud.

To znamená, že rozdílná velikost volebních obvodů, Karlovarský nebo Ústecký kraj jako ty menší, a třeba Praha nebo Středočeský kraj jako ty větší, zůstane zachována… 

V našem návrhu skutečně s velikostmi krajů nepracujeme a já bych velmi doporučoval, a ta jednání v tomto duchu jako KDU-ČSL i jako koalice Spolu vedeme, abychom tuto do značné míry Pandořinu skřínku v tuto chvíli vůbec neotevírali. Ostatně ani Ústavní soud na to nijak nepoukázal, ani to nenapadl.

Jsme přesvědčeni o tom, že volební zákon vykazoval velkou míru nespravedlnosti a diskriminace. Diskriminace vůči stranám, které chtějí spolupracovat v rámci koalic, a nespravedlnost vůči voličům.

Současný přepočet hlasů na mandáty má takový efekt, že strana, která obdrží šest procent hlasů, získává asi tři procenta mandátů, zatímco strana s třiceti procenty hlasů má skoro čtyřicet procent mandátů. To váš návrh tedy narovnává…

Přesně tak. My tento rozpor, tento bonus pro vítěze, třeba hnutí ANO má nyní asi o patnáct mandátů více, než jaký by odpovídal volebnímu výsledku, zatímco ti nejmenší tratí až padesát procent, odstraňujeme.

Na druhou stranu někteří experti přece jen upozorňují, že by nějaký bonus pro vítěze existovat měl. Odůvodňují to snadnějším sestavováním většinových koalic a stabilitou vládnutí. Co na tuto námitku říkáte? 

Pokud si vzpomenete, jak Václav Klaus a Miloš Zeman před dvaceti lety hájili a prosazovali tyto zásadní většinové prvky do našeho volebního systému, tak právě toto byl ten jediný a zásadní argument. Všichni si pamatují Václava Klause: „Už třikrát jsme nesestavili pořádně vládu, která by měla většinu ve sněmovně. Vlády jsou nestabilní, musíme změnit volební systém.“ A já se ptám, pokud se podíváme na všechny následující vlády a jejich sestavování, pomohlo to snadnějšímu sestavování vlád a jejich stabilitě?

Popravdě o tom moc přesvědčený nejsem. Takže já tento argument nepovažuju za úplně relevantní. Přesto si myslím, že by tam nějaký stabilizační prvek být měl. A podle mě ho tvoří již zmiňované načítací kvórum pro koalice. To znamená, že neponecháme pro koalice pouze práh pěti procent, zároveň ta hranice bude ale přiměřená. Nebráníme se ani diskusi, že bychom zavedli nějaký velmi mírný mechanismus, který by skutečně vítězi voleb drobným způsobem pomohl. Ta debata nicméně ještě ani zdaleka není uzavřená.

S požadavkem, který by znamenal nějaký bonus pro vítěze, přišel předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček z hnutí ANO. Jinými slovy mi říkáte, že jste ochotni mu aspoň z části vyjít vstříc?

Já zatím přesně netuším, co má pan předseda Vondráček tím bonusem na mysli. My hlavně musíme respektovat nález Ústavního soudu. V jeho intencích se musíme pohybovat, to jsou ty mantinely, které nám zákonodárcům Ústavní soud stanovil. Já pouze říkám, že když budeme tvořit model přepočtu hlasů na mandáty, že bychom měli brát v úvahu také ten aspekt sestavování vlády po parlamentních volbách.

Všichni si pamatují Václava Klause: ‚Už třikrát jsme nesestavili pořádně vládu, která by měla většinu ve sněmovně. Vlády jsou nestabilní, musíme změnit volební systém.‘ A já se ptám, pomohlo to snadnějšímu sestavování vlád a jejich stabilitě?

Ta jednání zástupců všech politických stran teprve začínají. Přesto: jaký z nich máte zatím dojem? Stihnete najít kompromisní podobu volebního zákona tak, aby byla do léta schválena oběma komorami parlamentu?

Mám dojem, že si všichni uvědomujeme vážnost situace a naši odpovědnost. Nesmíme ani zapomínat, že od začátku musí u té debaty být i Senát, bez kterého žádnou úpravu volebního zákona neschválíme. A současně musí jít stranou naše osobní ambice a stranické preference. Věřím, že do začátku léta budou pravidla pro podzimní volby schválena. A budou spravedlivá vůči voličům, jak se o to nakonec lidovci dlouhodobě snažili.

Všechny články INFO.CZ o změně volebního zákona najdete tady >>>

SDÍLET
sinfin.digital