Češi a platební karty. Premianti i konzervativci, kteří nechtějí změny

Říká se o nás, že máme rádi „své jisté“ a na světě není moc konzervativnějších národů. Platí to ve spoustě věcí, ale například v přístupu k využívání moderních technologií patříme na plné čáře mezi premianty. Stejně jako u partičky poctivého mariáše, i zde zacházíme zručně hlavně s kartami. Řeč je o těch platebních, které jsme si jako Češi opravdu oblíbili. Zatímco v Evropě používá bezkontaktní placení 90 % obyvatel, u nás to je 96 %. Jen vloni jsme bezkontaktně zakoupili u obchodníků zboží za více než 574 miliard korun.

Moderní ano, změny ne

Přestože máme rádi novinky a moderní technologie, přeci jen máme v sobě tu slavnou „konzervu“. Není to strach z inovací, ale ze změny. Příkladem mimo finanční služby mohou být mobilní operátoři. Většina lidí dle častých průzkumů uvádí, že operátora nemění ani v případě, že nejsou stoprocentně spokojeni s jeho službami. Podobné je to i v dalších oborech. U námi zmíněného finančního sektoru pak až neuvěřitelných 90 % Čechů nehodlá měnit svoji banku, a to ani v případě, že není spokojená například s výši poplatků, které každý měsíc odvádějí. A co karty? Na stůl se nám dostala jedna zajímavost.

MasterCard vs. Visa

První „platební kartu“ - tehdy se jednalo o dispoziční kartu k tuzexovému účtu - na našem území vydala v roce 1988 Živnostenská banka, předchůdce dnešní UniCredit Bank. Právě její klienti měli možnost si v nedávné době vyzkoušet tolik obávanou změnu. Nebylo jí nic menšího než přechod z jedničky, karty MasterCard, na dvojku, kartu Visa. Ne všichni klienti banky změnu ocenili. Naopak. Dle průzkumu agentury G82, který má naše redakce k dispozici, si většina klientů banky změnu do teď pamatuje. A co víc, zanechala v nich spíše negativní stopu a patnácti procentům z dotazovaných vyloženě vadila.

Třetině vadila výměna karty i proto, že na tu původní čerpali různé výhody, třeba pravidelné slevy u obchodníků nebo extra slevy v rámci nákupních dnů a další časově omezené i permanentní benefity. Takové výhody s kartou Visa spojeny nejsou. Nespokojenost pramenila, vedle omezených benefitů, i ze samotného procesu výměny. Více než polovině dotázaných vadily úkony spojené s výměnou karty, tedy mimo jiné změny aplikací v mobilu, na webových serverech nebo u pravidelných on-line plateb.

Každému třetímu klientovi navíc vadilo, že banka rozhodla o změně bez jejich souhlasu a nemohli si sami vybrat. Proč se to řeší? Musí, nejde totiž o nic jiného než o pozici vládce karetního trhu. Trhu, který dnes rapidně nabývá na významu. Jak moc?

Zájem o platby kartou roste

Z údajů za druhé čtvrtletí letošního roku vyplývá, že obliba platebních karet stále roste. I vlivem zásahu pandemie se pozitivní vztah lidí k bezkontaktnímu placení umocnil, a i ve světě financí nás posunul více do on-line prostoru. Ve druhém letošním čtvrtletí došlo dokonce k výraznému oživení v oblasti používání platebních karet. Celkový objem transakcí v obchodních místech meziročně vzrostl o více než třicet procent. Dynamický růst vykazují zejména internetové platby. Objem transakcí na internetu meziročně vzrostl o osmdesát procent. Počet transakcí mobilem či elektronicky ve Q2 2021 dosáhl téměř 80 milionů a objem takřka 50 miliard korun.

Dle dat České bankovní asociace dvaaosmdesát procent Čechů už upřednostňuje bezkontaktní platby, přičemž mobilem platí pětina z nás. Nemluvě o tom, že stále více spotřebitelů nakupuje na internetu. Rostl i počet vydaných platebních karet. Podle statistik Sdružení pro bankovní karty je dlouhodobou jedničkou společnost MasterCard. Na konci 2. čtvrtletí 2021 měli Češi v peněženkách s touto značkou 7,7 milionů platebních karet. Se značkou Visa, dvojkou našeho trhu, bylo vydáno 5,3 milionu karet.

Uvidíme, kam nás trendy i souboj jedničky s dvojkou zavedou. Je ale jasné, že Češi karty milují a stejně jako u mariáše nesnesou kibice, kteří jim kecají do toho, jaké mají ve hře použít.

sinfin.digital