Konec prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 se mi zdá přijatelný. Chceme lidi podpořit při nákupu elektroaut, říká ministryně životního prostředí Hubáčková

E15 Premium, Nguyen Thuong Ly

E15 PREMIUM | Je méně známou tváří vlády, přitom povede jednání o nejzásadnějším evropském legislativním balíčku dekády. Lidovecká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková bude během nadcházejícího českého předsednictví vyjednávat za Radu EU o klimatických opatřeních v rámci Fit for 55, který má pomoci dekarbonizovat unijní ekonomiku. Chce toto téma také přiblížit Čechům. „Cítím obavy občanů z Green Dealu. Pořád se to hrotí kolem fosilních paliv, a když to lidé všude slyší, bojí se toho. To je třeba změnit,“ říká Hubáčková.

Europoslanci minulý týden zpomalili přijetí klimatického balíčku Fit for 55, odsunuli hlasování o klíčových opatřeních. Co to znamená pro české předsednictví?

Nesdílela jsem přesvědčení mnohých, že vše proběhne hladce, a to právě kvůli válce na Ukrajině. Postup je nyní opatrnější a pro nás to znamená velmi intenzivně sledovat vývoj vyjednávání, které povede Francie, abychom na ni mohli plynule navázat. Obecně platí, že klimatické hrozby tu jsou a my na ně musíme reagovat. Tento rok je velice náročný, agrese Ruska na Ukrajině nám rozhýbala některé jistoty, především ty energetické. Můžeme v krátkodobém horizontu v některých prioritách zvolnit, o to rychlejší musí být ale naplnění střednědobých a dlouhodobých strategií.

Dohoda se nenašla na revizi systému obchodování s emisními povolenkami, evropští lidovci prosazovali mírnější variantu, než chtěla Evropská komise. Souhlasíte s nimi?

Neřekla bych, že jsme byli jako lidovci tak mírní, ale zároveň jsme nebyli tak ambiciózní jako Německo nebo Rakousko. V celém balíčku jde o to, jak vyvážit rychlost jednotlivých kroků s řešením sociálních dopadů. Souběžně se snižováním emisí se musíme dívat na to, jaké dopady to má na občany. Jsem zastánkyní zřízení sociálního fondu, který by pomohl překlenout slabším rodinám těžké a drahé začátky přechodu na nízkoemisní ekonomiku. Nicméně je to jednání mezi 27 partnery, jako předsednická země se nebudeme moci tak intenzivně ohlížet jen na sebe, ale musíme sledovat zájmy všech zemí.

sinfin.digital