Jak velkou prioritou je pro vaši stranu školství? Odpovídají ČSSD, KSČM, Přísaha a Trikolóra

Dominik Dubovčí

V prvním dílu textu jsme se na plány v oblasti školství zeptali zástupců koalice SPOLU, Pirátů a Starostů a SPD. Nyní se zaměříme na názory levicových stran ČSSD a KSČM spolu s hnutími Přísaha a Trikolóra. ČSSD se spolu s KSČM se shodují, že kvalitní vzdělávací systém je základním předpokladem pro ekonomický a lidský úspěch. Zároveň jej vnímají jako investici do budoucnosti země, stejně jako hnutí Přísaha a Trikolora. Školství je zkrátka oblast, na kterou voliči slyší. Jaké jsou tedy plány politiků?

Aby se situace mohla změnit k lepšímu, musí se nejprve zanalyzovat. A tak je to i s českým školstvím. Například ČSSD vidí jako jeho hlavní nedostatek rozmělněnou kvalitu vzdělávání. „Dosažené vzdělání a jeho kvalita je závislá na regionu či na bohatství peněženky rodičů žáka,“ vadí straně, za kterou se vyjádřil její tiskový mluvčí Filip Maťha. Podle něj jsou navíc učitelé nedostatečně ohodnocení. „I přes změnu kroky provedené v posledních letech chybí systémová podpora této profese,“ řekl Maťha. Školství je prý potřeba vnímat jako jeden celek, organismus. „Zanedbání jedné části významným způsobem negativně ovlivní další části. Příkladem může být dřívější dlouhodobé opomíjení významu předškolního vzdělávání nebo dosud zcela chybějící systém celoživotního vzdělávání,“ popsal zástupce ČSSD.

Marta Semelová z KSČM pro změnu mluví o nestabilitě školství, tedy časté změny i krátkozraké plánování. „Vedení škol a pedagogické sbory jsou často v nejistotě, co bude,“ říká bývalá poslankyně. Vadí jí i podfinancovanost, nedostatečná komunikace s lidmi v oboru a roztříštěnost vzdělávacího systému. „Namísto osnov existují různé školní vzdělávací plány bez jasných ročníkových výstupů. Kvůli víceletým gymnáziím probíhá příliš raná selekce a jsou zde velké rozdíly mezi školami i kraji. Prohlubují se tak nerovnosti mezi žáky,“ uvedla za komunisty Semelová. Její strana by ráda zvýšila i motivaci stát se a zůstat učitelem.

Také hnutí Přísaha odmítá regionální rozdíly, které ve školství existují. „Někteří žáci bohužel dostávájí méně kvalitní vzdělání, a to jen kvůli kraji, ve kterém žijí. Snižuje se tak jejich sociální mobilita a budoucí šance na úspěch,“ uvedla tisková mluvčí Karolína Skrčená.  Politické uskupení Trikolora Svobodní Soukromníci vidí problém – podobně jako SPD v předchozím článku – v nezvládnuté plošné inkluzi. „Je to jen přehlídka vyhozených peněz. Efekt je prakticky nulový, spíše záporný. Zároveň jsme si u toho poničili náš unikátní systém speciálního školství,“ myslí si předsedkyně Zuzana Majerová Zahradníková. Bývalá učitelka angličtiny a současná poslankyně varuje také před opětovnou ideologizací školství. „Děti se mají učit myslet, nikoli co si mají myslet. Zasahování politických neziskovek do výuky našich dětí a jejich indoktrinace pokrokářskou ideologií je zločin,“ tvrdí Majerová Zahradníková.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak by zástupci KSČM, ČSSD, Přísahy a Trikolory řešili situaci ve školství?
  • Jak by měla podle nich vypadat reakce na pandemii?
  • Šlo by současnou situaci využít k zavedení systémových změn?
sinfin.digital