Je to precedent. Kauza Poche znejasnila, kdo určuje složení vlády, upozorňují experti

Že se Miroslav Poche ministrem zahraničí nestane, bylo jasné už dlouho. Předseda ČSSD Jan Hamáček v úterý oznámil, že strana místo europoslance navrhuje do čela resortu zahraničí Tomáše Petříčka. Muže s nespornými odbornými předpoklady, ale také – jak zní kritika – s minimální politickou „váhou“ a s vazbami na Pocheho. Lze v jistém ohledu hovořit o zcela mimořádné události. Celá kauza je totiž bezprecedentní v tom ohledu, že zesílila dualitu v exekutivě a znejasnila, kdo určuje personální složení vlády. V rozhovoru pro INFO.CZ to říká politolog Lubomír Kopeček. „Do budoucna se tím otevírá možnost podobného postupu prezidenta v dalších případech. Díky tomu může rozšířit svůj vliv při vytváření vlády nebo jejím doplňování,“ dodává.

Ústavně-právní a politické důsledky kauzy pro INFO.CZ rekapitulují také Kopečkovi kolegové Milan Znoj a Ladislav Cabada. Znoj tak činí stručně a jednoduše: „Prezident Zeman prosadil svou. Nejmenoval ministra, ačkoli mu jej premiér navrhl.“ Nelze ale podle něj říct, že by tím prezident porušil Ústavu, neboť premiér mu sice Pocheho na ministra navrhl, ale zároveň mu v podstatě řekl, že pokud ho nechce jmenovat, nemusí. „Prezident tedy nejednal svévolně proti vůli premiéra. Tahanice kolem návrhu Miroslava Pocheho na ministra se dají chápat jako politické vyjednávání, jež předchází aktu jmenování, jak o něm mluví Ústava. Politických sporů o jmenování ministra už bylo v minulosti více,“ uvažuje Znoj.

Projde Pocheho náhradník u Zemana? Pokud ne, hrozí koaliční krize, varuje politolog

sinfin.digital