Kanál Dunaj–Odra–Lány. Megalomanskou stavbu nechce nikdo, tedy až na Zemana

 FOTO: Wikipedia Commons

Vratislav Dostál

05. 10. 2020 • 14:05
Vláda to beztak nemyslí vážně, přesto v pondělí dala šanci stavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe. Konkrétně jde o studii k první etapě – splavnění Odry v úseku z Ostravy-Svinov ke státní hranici a dál na území Polska. To má přijít odhadem na 15 miliard (s polskou částí na 44) a dřív než za deset let se stavět nezačne. Plán kritizují všichni, tedy až na prezidenta Miloše Zemana, který projekt dlouhé roky opakovaně zmiňoval.

A tak se na to taky musíme dívat: jde o úlitbu prezidentovi, který teď může tvrdit, jak se mu nakonec podařilo prosadit projekt, který nemá obdoby. Je to asi i pravda, jen je tu háček, protože se v podstatě všichni zprava doleva shodnou, že jde o naprostý ekonomický i ekologický nesmysl. Pokud se člověk zamyslí nad tím, jak u nás podobně megalomanské projekty končívají, nelze mluvit o ničem jiném než o hodně drahé science fiction, kterou beztak nějaká příští vláda shodí ze stolu. Česko v 21. století pálí přece jen jiné problémy.

Pro představu: má se jednat o koryto široké kolem čtyřiceti metrů a hluboké pět metrů, což vládní dokumenty označují za nejefektivnější dispozice. Celkově je řeč o stavbě za víc než půl bilionu korun a ministerstvo si od její první etapy slibuje lepší napojejí regionu na evropské trhy i rekreační využití.

A teď několik reakcí: Podle předsedkyně TOP 09 Markéty Adamové Pekarové má stavba kanálu Dunaj–Odra–Labe stejný ekonomický smysl, jako kolonizace Marsu Českem. „O ekologii nemluvě,“ uvedla na sociálních sítích. Podle ní se prostě jedná o „všimné“ prezidentovi. „Navíc jde o plivnutí do obličeje těm občanům, kteří teď mnohdy počítají každou korunu. Hanba by měla fackovat ty, co to podporují,“ dodala.

Také podle občanských demokratů nedává rozhodnutí vlády s ohledem na aktuální kondici rozpočtu, ani z pohledu dlouhodobého přínosu pro region, žádný smysl. ODS má jasno: samotná příprava projektu spolkne stovky milionů, které vyjdou vniveč. Podle prvního místopředsedy strany Zbyňka Stanjury musí Česko investovat do důležitějších projektů – dálnice, železnice či moderní technologie, a ne do plánů, kterým by tleskali lidé v 19. století.

Podobně to vidí také zakladatel TOP 09 a předseda jejího sněmovního klubu Miroslav Kalousek: „Tohle je výsměch všem daňovým poplatníkům. V zemi se zanedbanou železniční i silniční infrastrukturou, v zemi vyčerpávané stamiliardovými schodky, chce vláda plýtvat zdroji na neefektivní hloupost. Snad to zastaví volby 2021.“ Taktéž lidovci schválený plán vlády kritizují. KDU-ČSL už v minulosti upozorňovala na to, že jde o záměr investorsky a ekonomicky nevýhodný, a to ve všech variantách.

Také Piráti mají jasno: „Zatímco zbytek Evropy investuje do ekologických forem dopravy, česká vláda vynakládá desítky milionů na další a další studie a projekční práce. Akademie věd v připomínkovém řízení uvedla, že v nejnovější studii proveditelnosti byly zneužity metody hodnocení ekosystémových služeb, čímž došlo k účelovému zlepšení výsledků ekonomické analýzy,“ říká předsedkyně Výboru pro životní prostředí a pirátská poslankyně Dana Balcarová. Navíc připomíná, že i podle ministerstva životního prostředí nejnovější předkládaná studie neopodstatněně zvyšuje potenciální ekonomické přínosy, podceňuje rizika a negativní dopady a celý záměr je v rozporu s unijním právem.  

Vládní plány ale nekritizuje pouze sněmovní opozice. Za hloupost ho označují také ekologové. Například Hnutí Duha připomíná, že téměř po celé délce navrhovaného kanálu a podél řek Moravy a Labe již existuje modernizovaná železniční síť, jejíž přepravní výkon navíc v danou chvíli nevyužívá svoji plnou kapacitu. „Nemůžeme si nyní dovolit utopit desítky či ve výsledku dokonce stovky miliard korun v ničení přirozených toků našich řek. Pokud budeme betonovat obrovská koryta, proti kterým se místní lidé bouří a málokdo je potřebuje, nezbudou nám peníze na zachycení vody přímo v krajině - abychom zabránili povodním a tragickému suchu,” dodává Jan Skalík z Hnutí Duha.

SDÍLET