Cesta online médií do bezvýznamnosti

Média mají jedinou šanci, jak přežít v krizi: soustředit se na digitální distribuci a hledat způsoby, jak si za ni nechat zaplatit. 

Noviny stojí na rozcestí. Buď se mohou tvářit, že se nic neděje, nebo přijmou fakt, že je potřeba se sebou něco udělat. Pandemie covid-19 má potenciál celou změnu výrazně katalyzovat a dá se předpokládat, že na jejím konci vyjdou jako vítězové ti, kdo se přizpůsobí.

V hlavách mnoha vydavatelů stále přetrvává víra, že papír je grunt. Že bez papírové verze novin nemůže být žádný seriózní titul. Sice už v posledních letech pochopili, že digitální distribuce není jen taková okrajová věc, takový bonbónek pro geeky, ale stále nenašli odvahu tomu razantněji přizpůsobit svoje chování. Náklady papírových deníků neustále klesají, ale zatím se to řeší zlevňováním výroby, levnějším papírem, ubíráním stran... Co se stane, až firmy, které vinou covidu šetří, kde se dá, a převádí zaměstnance na práci z domova, zjistí, že denní příděl papíru, potištěného včerejšími zprávami a doručeného do sídla firmy, kde skoro nikdo není, je luxus, který si nechtějí dopřávat?

Navíc ani na webu není situace bůhvíjak růžová. Investice do online reklamy sice neustále rostou, ale také je čím dál víc hladových krků, které si z legendárního reklamního koláče chtějí ukousnout svůj díl, takže reálné příjmy z reklamy v nejlepším případě stagnují. Mít reklamu jako hlavní zdroj příjmů je pro online média stále těžší.

Zůstat za těchto okolností neochvějně na svých pozicích znamená odsoudit se k postupnému odchodu ze scény. Tu ovládnou dravější, dynamičtější, zkrátka ti, kteří včas zareagují. Bez příchodu nových forem financování se pod online médii roztočí sestupná spirála: bude v nich čím dál víc čím dál levnější reklamy, kterou bude čím dál víc uživatelů blokovat, na což budou muset média zareagovat sofistikovanějšími způsoby obcházení blokace - ale to je boj, který nevyhrajou.

Noviny zdarma!

sinfin.digital