Logistika zamrzla v minulém století. Vše funguje na tužce a papíru, je potřeba to změnit, říká Dravecký

Ač je logistika zásadní pro fungování víceméně jakékoliv ekonomiky, odvětví zamrzlo v minulém století a hlavními pomůckami v něm jsou tužka a papír. Změnit se to rozhodl André Dravecký se svým startupem Ringil, který byl vyhodnocen jako jedna z deseti nejnadějnějších českých mladých firem a dostal se i mezi top 10 logistických startupů v mezinárodním srovnání. „Celé odvětví je extrémně neefektivní. Když se nebudeme bavit o Amazonu a velkých globálních hráčích, kterým ani nic jiného, než používat moderní technologie nezbývá, a podíváme se na malé a střední podniky, které reálně tvoří onu pomyslnou páteř ekonomiky, tak tam je to brutálně analogová záležitost. E-mail a přeposílaná tabulka v Excelu tam jsou vrcholem digitalizace,“ říká Dravecký v rozhovoru pro INFO.CZ. 

Vaše firmy se zabývají logistikou, to není úplně odvětví, kam se třicetiletí startupisté většinou vrhají, co vás vedlo k tomu podnikat právě v logistice?

Kdyby ve třiceti, já začal už ve třiadvaceti. Důvod je jednoduchý – rodina. Táta dělá v dopravě přes dvacet let, to samé teta. Rodinné akce se točily kolem fotbalu, politiky a logistiky, to v člověku už nějaké stopy zanechá. V oboru jsem měl i své první brigády, pro tátu jsem dělal dispečera i řidiče a pak jsem pracoval třeba i pro zahraničního brokera, který zajišťoval zásobování pro americkou armádu. Následně jsem založil svůj první startup Shipvio, kde důvod byl opět poměrně prostý – chtěl jsem vyřešit nejen problémy, které jsem viděl v rodinném byznyse, ale v odvětví jako takovém, které považuji dodnes za fascinující.

O jaký problém jde?

Doprava a logistika jsou páteří naší ekonomiky, ale pořád to celé je postavené na tužce a papíru a celé je to extrémně neefektivní. V dnešní době se pořád mluví o umělé inteligenci, digitalizaci a automatizaci, ale tady jako kdyby to zamrzlo v minulém století. Když se nebudeme bavit o Amazonu a velkých globálních hráčích, kterým ani nic jiného, než používat moderní technologie nezbývá, a podíváme se na malé a střední podniky, které reálně tvoří onu pomyslnou páteř ekonomiky, tak tam je to brutálně analogová záležitost. E-mail a přeposílaná tabulka v Excelu tam jsou vrcholem digitalizace.

Vraťme se k vašim startupům, v čem se liší Shipvio od Ringilu?

Shipvio byl typický broker – prostředník, který nakupoval přepravu od fabriky a prodával jí dopravci, přičemž na zefektivnění celého procesu vydělával peníze. Ale ukázalo se, že žádný broker, byť by byl sebelepší, nedokáže změnit trh jako takový. Co dělá Ringil pro firmy, ať už se jedná o fabriky a výrobní závody nebo třeba velké e-shopy, je to, že jim pomáháme kompletně celý proces zdigitalizovat a zefektivnit. Od toho, že se od svého dodavatele dozví, že u něj mají nějaké zboží, které si mají vyzvednout, přes objednávku svého dopravce, komunikaci s ním a vyhotovení dokladů, až po komunikaci se svým odběratelem a zákazníkem. U klientů, což jsou mimochodem velcí hráči na českém a už i evropském trhu, vidíme, že tento proces od A do Z trval až 150 minut. My to zkrátili na 11 minut. A to je jen jedna úroveň, na které klientům pomáháme.

Jaká je ta další?

Díky digitalizaci je klient schopen lépe řídit své kapacity a lépe komunikovat se svými dopravci. Náklady za dopravu jdou v průměru dolů o 15 procent, což je v celkovém objemu poměrně podstatná částka.

sinfin.digital