Politický marketing musí být show. Debata na CNN Prima News překvapila víc než samotné kampaně, říká Splavec

Volby do poslanecké sněmovny sice přinesly změnu v jejím složení, ale z pohledu politického marketingu se v rámci kampaní jednotlivých stran žádná revoluce nekonala, říká marketér Jakub Splavec, který se podílel na regionální kampani Radima Ivana (SPOLU). „Největší inovaci paradoxně nepřinesl nikdo z politiků, ale CNN Prima News tím, že odvysílala debatu, která vybočovala ze zažitého rámce,“ uvádí Splavec s tím, že „volby rozhodně musí být víc show.“

Jak dopadly volby pro kandidující politiky už všichni víme, ale jak dopadly z pohledu politického marketingu?

Všichni jsme si mysleli, že to budou volby, které přinesou nějakou zásadní změnu, co se politického marketingu týče. Těšili jsme se na obrovský souboj, v němž uvidíme něco, co tu ještě nebylo. Ve výsledku ale musím říct, a myslím, že to potvrdí více lidí z oboru, že jsem – z pohledu politického PR a marketingu – spíše zklamaný. Bylo pár stran, které odvedly řemeslně kvalitní práci, ale že by se dostavil nějaký wow efekt, to se nestalo.

Co bylo marketingově nejvíce inovativní?

Politické strany nic moc inovativního nepředvedly. Babišova kniha byla sice marketingově povedená, vhodně zacílená a načasovaná, ale nebylo to nic originálního, jen se zopakovalo něco, co zafungovalo už minule. Největší inovaci nepřinesl paradoxně žádný politik, ale CNN Prima News tím, že odvysílala debatu, která vybočovala ze zažitého rámce. Debatu, kde lidé svým hlasováním do finále poslali jen dva účastníky. V kontextu kampaně a vyloženě průšvihu v podobě debat na ČT to byl jeden z highlightů předvolebního období, který dle mého pomohl volby rozhodnout.

V čem konkrétně mohla tato debata ovlivnit výsledek voleb?

Byla překvapivá tím, že jsme reálně viděli přímý souboj Babiš versus Fiala jako hlavních favoritů. A v tomto případě jsme mohli vidět, že Petr Fiala Andreje Babiše může porazit. Sám jsem poukazoval na to, že musí dojít k souboji v modelu prezidentská volba, a tímto to paradoxně vygradovalo i mimo týmy koalice SPOLU a hnutí ANO.

Možná mě za to někdo ukamenuje, ale přijde mi, že prvek zábavy dlouhodobě vnáší do politických debat, byť někdy až trochu perverzním způsobem, Jaromír Soukup.

Říkáte, že debaty na ČT byly průšvih. Proč? Bylo to způsobeno formátem, kde debatovalo osm lidí?

Myslím si, že ano, podobný formát je dnes už skoro zbytečný. Veřejnoprávní televize může pokrývat menší subjekty i jinak. Je to samozřejmě férová soutěž, ale pokud mermomocí trvám na debatě osmi lidí, musím si setsakra dobře rozmyslet dramaturgii tak, aby to nebyla nuda. Dočkali jsme se ale toho, že třeba hodinu se povrchně rozebírala úplně vágní témata a zacyklilo se to na nich. Voliči chtějí slyšet věci napřímo – konkrétní odpovědi na konkrétní otázky a to, jak oni konkrétně budou profitovat z toho, co politik nabízí. To se ČT nepovedlo a zvrhlo se to v plácání o ničem. Nadto mi přišlo, že moderátoři se stavěli víc do role politických komentátorů než moderátorů.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Proč jsou show a zábava nezbytnou součástí volebních kampaní?
  • Která politická strana měla v letošních volbách nejlepší marketing?
  • A jaké jsou marketingové faily sněmovních voleb?
sinfin.digital