Praha by mohla přijít o cenné nemovitosti a pozemky. Dopravní podnik je prodává bez vědomí města, varuje radní Marvanová

Pražská radní Hana Kordová Marvanová mění dres, v podzimních komunálních volbách bude kandidovat za koalici SPOLU. Vedle objasnění důvodů pro tuto změnu v rozhovoru pro INFO.CZ popsala nejpalčivější problémy současné Prahy, mezi které podle ní patří netransparentní hospodaření dopravního podniku, či pro mnohé občany cenově nedostupné vlastnické bydlení. Kordová Marvanová také varuje před nevýhodným odprodejem městských nemovitostí do soukromých rukou, které jsou často schovány za nepřehledné vlastnické struktury. 

V březnu jste překvapila svým rozhodnutím kandidovat v podzimních komunálních volbách za koalici SPOLU. Před čtyřmi lety jste přitom byla jednou z hlavních tváří Spojených sil pro Prahu (tedy koalice TOP 09 a STAN ve spolupráci s KDU-ČSL, LES a SNK-ED). Co vás k této změně přimělo?

Asi stejné důvody, které měl naopak Petr Hlaváček (zastupitel za TOP 09, v roce 2022 bude kandidátem na primátora za STAN, pozn. red.). My jsme všichni kandidovali za koalici Spojené síly pro Prahu, to byla koalice TOP 09, STAN a KDU-ČSL.

Jak říká Petr Hlaváček: „Stojím na tom samém místě, prosazuji ty samé věci,“ tak já také celou dobu pracuji s kolegy z TOP 09, KDU-ČSL a STAN. Bohužel koalice Spojené síly pro Prahu nepokračuje, byť by mi to přišlo logické. Hnutí STAN se nedohodlo s ostatními stranami, takže nyní Petr Hlaváček kandiduje za STAN a já budu dále pokračovat s těmi kolegy, se kterými již spolupracuji v klubu Spojené síly pro Prahu.

A protože oni kandidují pod značkou SPOLU, tak to je ten důvod. O žádnou změnu ale nejde, protože s Jiřím Pospíšilem (TOP 09), s Janem Wolfem (KDU-ČSL), s Janem Chabrem (TOP 09) a s dalšími kolegy celou dobu spolupracuji na magistrátu. Jiří Pospíšil mi navrhl, že by v této spolupráci rád nadále pokračoval. Dlouhodobě prosazuji, aby politická uskupení, která mají velmi podobný program, spolupracovala – po volbách 2018 jsem prosazovala na magistrátu i spolupráci s ODS. Takže koalice SPOLU naplňuje tento můj dlouhodobý cíl.

Vy jste hovořila o nulové podpoře ze strany STAN ve věci řešení netransparentního hospodaření Dopravního podniku hl. m. Prahy, či dalších majetkových transakcí v rámci města. Čím si absenci podpory v řešení těchto problémů vysvětlujete?

Abych byla spravedlivá, netýká se to jen STAN, ale i celé Rady hlavního města Prahy, tedy pokud jde o dopravní podnik i některých dalších kolegů z hnutí Praha sobě, neboť dopravní podnik spadá pod Prahu sobě. Od samého počátku se mi nedařilo prosadit transparentní fungování dopravního podniku, existuje celá řada problémů v jeho fungování, ale musím konstatovat, že jsem v jejich řešení byla osamocená, protože jsem neměla podporu. O některé z těch věcí ale pořád usiluji.

O které konkrétně?

Nesouhlasila jsem třeba s výběrovými řízeními bez otevřeného zadávacího řízení, tedy JŘBÚ, kde byly zadávány velké zakázky. Potom třeba šlo o to, že dopravní podnik uzavírá smlouvy na různé projekty týkající se stanic metra a dochází k tomu, že Praha v budoucnu přijde o nemovitý majetek, který dopravní podnik prodává, nebo jeho prodej slibuje bez vědomí města a bez souhlasu akcionáře.

My k tomu dokonce ani nedostáváme žádné informace. I za bývalé koalice v čele s Adrianou Krnáčovou tyto informace rada dostávala. Já jsem si o některé související informace žádala, a vždy kolem toho byl velký problém. Není ochota k tomu, abychom je dostávali.

Dlouhodobě se zabývám tím, že Praha by neměla přicházet o cenné nemovitosti a pozemky, protože na těch pozemcích může vznikat občanská vybavenost či bydlení, a opravdu nesouhlasím s tím, že dopravní podnik tyto transakce provádí bez jakékoli ingerence města, a dokonce bez informování rady města či zastupitelstva.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jaké pravidlo ve stanovách dopravního podniku považuje Hana Kordová Marvanová za neuvěřitelné?
  • Za čí vlády bylo toto pravidlo do stanov vloženo?
  • A co může podle ní Praha udělat pro levnější bydlení?
sinfin.digital