Příběh D8: roky průtahů, zdražování a rozpačitá premiéra

Kristína Paulenková

17. 12. 2016 • 07:00

Konečně se Češi dočkali a do Drážďan z Prahy budou jezdit po dálnici, i když úsilí o její vybudování lemují komplikace. Ostatně ani dnes se nakonec nezprůjezdní úplně. Ředitelství silnic a dálnic na poslední chvíli rozhodlo o omezení u Prackovic, kde se zatím bude jezdit jen jedním pruhem. Dostavbu pečlivě sledovali odborníci i média kvůli sesuvům půdy. Časová úspora by pro řidiče z Prahy mohla být zhruba 20 minut. 

Někteří odborníci tvrdili, že ministerstvem vybraná varianta je z předložených možností nejméně vhodná. Někteří doporučovali vedení tunelu pod Kubačkou. Tato varianta byla dražší, ale podle nich jistější. Ministerstvo vybralo koridor na základě posudku profesora Jaroslava Paška z Přírodovědecké fakulty UK. Sesuv pak na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na souběžné železniční trati 300 milionů.  

Ještě pár týdnů před otevřením posledního úseku někteří odborníci hlasitě upozorňovali, že úsek může být kvůli sesuvům nebezpečný. „Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena," uvedl Vladimír Cajz před časem v České televizi.  

Stavbu D8 kdysi kritizovala i bývalá pracovnice ŘSD Miloslava Pošvářová odvolaná z ředitelství předloni, která působí ve „stínovém ŘSD“ založeném podnikatelem v dopravě Radimem Jančurou. Podle některých odborníků nelze odhadnout pohyby půdy, když doprava dálnici zatíží.

Tato tvrzení rozporuje Ředitelství silnic a dálnic. „Nemá (Vladimír Cajz pozn. redakce) relevantní data, nemá dokumentaci a nezná tu stavbu. ŘSD kromě svých expertů spolupracuje denně s Českou geologickou službou či se stavební fakultou," řekl Jan Rýdl z ŘSD.

„Celá konstrukce estakády je v naprosto dokonalé kondici a odpovídá očekávané životnosti 100 let," dodal Rýdl. Pár hodin před otevřením ale nakonec musel sám informovat o tom, že kvůli nestabilnímu svahu bude v části nového úseku doprava beztak omezena.

Cesta z Prahy do Ústí nad Labem a dále do Německa přesto bude rychlejší. „Časová úspora je zhruba 20 minut, ale mnohem důležitější je otázka bezpečnosti,“ vysvětlil pro INFO.CZ Rýdl. 

Bolestivé budování D8

Dálnice je dlouhá 92 kilometrů a stavěla se 32 let. Spojuje Prahu přes Ústí nad Labem do Německa. Patří k nejdéle rozestavěným dálnicím v Evropě.

Dnes se otevírá poslední úsek dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který je dlouhý bezmála 16 a půl kilometru. Doba stavby se nejen prodloužila, ale narostla i cena. Původně za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet navýšil o 1,2 miliardy. Nakonec daňové poplatníky úsek stál 14 miliard korun.

Poslední etapa započala už v roce 2007. Původně se počítalo, že dělníci stavbu dokončí do roku 2010. To se nestalo a v roce 2013 navíc vše zastavil masivní sesuv půdy na úseku u Litochovic. 

Dálnice začíná na severním okraji Prahy a končí severozápadně od krušnohorské vesnice Krásný Les v okrese Ústí nad Labem. V průběhu 90. let se otevřelo několik dalších úseků a v roce 2001 vzniklo celistvé dálniční spojení Praha–Lovosice. V roce 2006 byl dokončen úsek Trmice–Německo (23 km) přes Krušné Hory.

První otevřený úsek dálnice D8 nevedl překvapivě z Prahy, ale jednalo se o úsek Řehlovice–Trmice, který byl otevřen v roce 1990.

SDÍLET