Sobotka chce bojovat za lepší Fantu či Lentilky. Jaké další zboží mají na Západě kvalitnější?

Kristína Paulenková

02. 03. 2017 • 18:14

Stačí se podívat na složení některých potravin na pultech v Ústí nad Labem, pak v hodinu vzdálených německých Dráždanech a zákazník se nestačí divit. Výrobek má stejný obal a dokonce i název, ale kvalita je často u našich západních sousedů lepší. Proti tomu se teď staví premiéři zemí Visegrádské skupiny – Česka, Slovenska, Maďarska a Polska.  

„Nelze souhlasit s představou, že jsou snad tady občané první a druhé kategorie. Že pro část občanů se nabízí zboží, které je prvotřídní, a pro část evropských občanů se nabízí zboží, které má stejnou značku, stejný obal, je třeba od stejného výrobce, a přitom je méně kvalitní. S takovouto praxí se v žádném případě nesmíme smířit," zdůraznil český premiér Bohuslav Sobotka před blížícím se volbami.

Evropská komise by podle Sobotky měla zadat studii ohledně kvality potravin, které se pod stejnou značkou a od stejného výrobce prodávají v různých částech EU, a následně by měla zpřísnit pravidla, aby nedocházelo k šizení spotřebitelů. Podle něj se totiž lidé často domnívají, že kupují ověřenou značku, kvalita se přitom stát od státu liší.

Kde byl v minulosti problém?

Jak zjistil minulý rok časopis dTest, největším problémem nejsou ani tak zavedené značky (i když i u nich se najdou někdy alarmující rozdíly), jako spíše zboží vyrobené přímo pro supermarkety. Značka Clever prodávaná v Bille například nabízela toustovou šunku v Rakousku, která obsahovala 91 procent masa, ta česká si pomáhala zahušťovadly, bylo v ní pouze 72 procent masa, cena se přitom dramaticky nelišila. U jahodových jogurtů Clever bylo zase na první pohled vidět, že ty rakouské obsahují více jahod. Zajímavé ale je, že při ochutnávce většina přítomných označila v Česku prodávaných výrobek jako lepší, protože ten z Rakouska jim připadal příliš sladký.

Kritizované byly také oblíbené Lentilky. Ty české obsahují mnohem méně čokolády než ty německé, které se tam prodávají v totožném obalu pod názvem Smarties. Výrobci nicméně argumentují tím, že vycházejí ze zvyklostí a chutí spotřebitelů, jinými slovy – lidem z „Východu“ podle nich náhražky či umělá sladila více chutnají.

Rozdílnou kvalitu potravin zbytek Evropy jako velký problém nevnímá, uvádí dTest. Například v Německu reportáž v tamním rozhlase z roku 2012 konstatuje, že český zákazník koupí to, co by už německý nekoupil. Podle studie vypracované německým spolkovým ministerstvem zemědělství z roku 2014 Ćeši dávají přednost domácím výrobkům a jsou ochotni za kvalitu připlatit. Teď je tedy i na prodejcích, aby Čechům měli co nabídnout. 

SDÍLET