Vedení Prahy slibuje občanům nesplnitelné. Na transparentnost si Hřib a spol. jen hrají, říká Udženija

Zatímco vedení Prahy v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem uvažuje o zavedení mýta při průjezdu centrem města, zcela se rezignovalo na dostavbu vnějšího a vnitřního okruhu, které by Pražanům poskytly alternativu k placené jízdě centrem, vytýká radním opoziční zastupitelka Alexandra Udženija (ODS). V rozhovoru pro INFO.CZ se Udženija pozastavuje i nad přístupem koalice k výstavbě metra D – v první etapě má být vybudováno méně stanic a dvojnásobně dráž, než předpokládal záměr schválený předchozím vedením hlavního města. „Tato koalice jen pluje po povrchu, dělá líbivá gesta, slibuje nesplnitelné a pouze se prezentuje jako transparentní, realita ale tak líbivá není,“ říká Udženija.

Na sociálních sítích vyvolal poměrně vášnivou debatu váš příspěvek, v němž píšete, že Piráti tají plány na zavedení mýta, které by Pražany přišlo na mnoho tisíc korun. Jak to tedy s mýtem je?

Mýto je téma, o kterém se bude ještě hodně hovořit. Současná koalice na magistrátu ho přitom schválila hned ve dvou klíčových dokumentech – v plánu udržitelné mobility, kterou předkládal pan náměstek pro dopravu Scheinherr za Prahu sobě a v Klimatickém plánu, který předkládal náměstek Hlubuček za STAN. A právě v tomto dokumentu jsou o mýtu jedna nebo dvě obecné věty. Konkrétním a přesným formulacím se autoři vyhýbají a přitom pan náměstek Hlubuček předpokládá, že výběr mýta bude jedním z hlavních finančních zdrojů pro realizaci onoho Klimatického plánu, který má stát neuvěřitelných 230 miliard korun a má být realizován do roku 2030. Vůbec nechápu, kde chce tato koalice v čele s primátorem Hřibem na to vzít peníze. Přijetí takového dokumentu je strašně nezodpovědné a populistické. Každý soudný člověk chápe, že je to absolutně nereálné. Přece nebudu lidem slibovat něco, co nemohu splnit ani finančně, ani technicky.

V onom již zmíněném příspěvku o mýtu na vaší facebookové stránce jste psala, že plány na jeho zavedení jsou utajované. Přitom teď říkáte, že o mýtu se mluví ve dvou již schválených dokumentech...

Jak už jsem řekla, v těchto dvou strategiích jsou jen obecné formulace o tom, že se s mýtem počítá, ale už se nikde nedočtete, kolik budou řidiči platit a co si máme představit pod pojmem širší centrum. A to právě mně a pražské ODS nejvíce vadí. Koaliční radní si nechali zpracovat audit od společnosti Ernst & Young na to, jak by měl mýtný systém fungovat a jaké by měly být pro řidiče výše poplatků. Audit je z roku 2019 a tak nějak ho zapomněla tato ctěná koalice komukoli ukázat, nejen veřejnosti, ale ani zastupitelům. Proto tvrdíme, že primátor Hřib zmíněný audit utajuje a chová se velmi netransparentně. Přece není možné, aby veřejnost neměla možnost vědět, kolik jim chce stávající koalice vytáhnout peněz z kapsy za to, že někdo ke svému životu používá auto. To mi přijde neuvěřitelné.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak netransparentně jedná pražská magistrátní koalice?
  • Proč se v Praze o projektech jen mluví, realizace vázne a vše se skokově prodražuje?
  • A jakým směrem by se mělo hlavní město podle Udženijy ubírat?
sinfin.digital