Unikátní pohled do nitra českého Googlu: Každý má právo na fake news

Aneta Černá

Podle vydavatelů Collinsova výkladového slovníku se výrazem roku 2017 stalo spojení „fake news“. Falešné zprávy a dezinformace přitom hýbou společností nejen ve světě, ale i v Česku. To se potvrdilo i před letošními prezidentskými volbami, kdy se na internetu vyrojila řada hoaxů, která se snažila očernit kandidáty volby. K šíření nepravdivých a manipulativních zpráv pomáhají přitom nejen sociální sítě, ale i vyhledávače, které mnohdy texty manipulativních zpravodajských serverů čtenářům nabízejí. Ačkoli zástupci Facebooku i Googlu opakovaně tvrdí, že dezinformace cítí jako nebezpečí, proti kterému chtějí bojovat, o „boji“ mají možná trochu zvláštní představy. Google totiž opakovaně zařazuje do výsledků vyhledávání na přední pozice web Sputnik, který platforma Evropské hodnoty označuje za tvůrce dezinformací a manipulací. A vyhledávač nehodlá jeho nabízení čtenářům nijak omezit.

„O zařazení do Zpráv Google mohou zažádat všichni vydavatelé online obsahu, a pokud dodržují pravidla této platformy, jsou do výběru zařazováni,” uvádí pro INFO.CZ PR manažerka Googlu pro Česko a Slovensko Alžběta Houzarová. Právě ve Zprávách Google (Google News), které vyhledávač v podobě tří textů umisťuje před samotné výsledky vyhledávání, se web Sputnik objevuje. A byl tam také v den prezidentských voleb, jak jsme informovali v tomto článku, kdy se objevil v pátek 26. ledna právě v Googlem doporučených zprávách a vydržel tam až do zhruba sobotního poledne. Pokud tak uživatelé hledali informace o volbě prezidenta, nabídl jim Google ve výsledcích link na web, který má sídlo v Moskvě a podléhá státní ruské informační agentuře Rossia Segodňa.

Češi uvěřili, že uprchlíci zaútočili na francouzský kostel. K vyvrácení hoaxů přitom stačí pár kliků

sinfin.digital