Elektroauta zlevní díky masivní výrobě i dotacím, říká šéf Evropské komise pro dopravu

E15 Premium, Jiří Liebreich

E15 PREMIUM | Evropa se musí odstřihnout od putinovského Ruska. O to rychlejší musí být její transformace k zelené ekonomice, tedy i elektromobilům, zdůrazňuje v exkluzivním rozhovoru pro deník E15 jeden z nejvlivnějších evropských úředníků Henrik Hololei. Muž, který připojil rodné Estonsko k Evropské unii a ukrajinskou bikoloru ke svému saku. „Lidé řeší, jak drahý je život v Evropě. Správně bychom se ale měli ptát, co stojí život mimo ni,“ říká Hololei, generální ředitel Evropské komise pro dopravu a mobilitu.

Nepřehání Evropská komise tempo, jakým budou muset automobilky a dodavatelé ukončovat výrobu nových aut se spalovacími motory a navyšovat produkci elektromobilů?

Poslední měsíce nám jasně ukázaly - bohužel tou nejnešťastnější formou - že je posun společnosti k nízkouhlíkovým řešením nezbytný. Europarlamentem nedávno schválený návrh je jen logickým vyústěním Zelené dohody (Green Dealu) a potřeby zrychlit transformaci. Nejen proto, že bychom rádi žili v udržitelnějším světě, ale i proto, že se musíme odstřihnout od zemí, které jsou hrozbou lidskosti a které vyvolaly válku uprostřed Evropy.

Netlačíte příliš na pilu, jak vám mnozí vyčítají?

Evropská unie musí být ambiciózní. Musíme si uvědomit, že dnes nikdo neví, které technologie budou za třicet let relevantní. Přechod na elektromobily je nutný, zároveň bychom ale měli vytvářet podmínky i pro rozvoj vodíkové technologie a udržitelných biopaliv. Nikdy neexistuje jen jedna cesta.

O to nelogičtěji se jeví kroky EU, která regulacemi nepřímo nutí výrobce investovat do jedné jediné technologie…

Nepředbíhal bych. Evropský parlament je jen jedním z orgánů, které regulaci řeší. Nyní jsou na řadě vyjednávání se členskými zeměmi, které zatím nezaujaly jasnou pozici. Finální verdikt se teprve rodí.

sinfin.digital