Putinova páka na Erdoğana i na Západ? Turecko kvůli obavám z odvety opět „přivírá oči“ u ruských lodí s obilím

Erik Siegl

Ukrajina neskrývá své rozladění poté, co turecké úřady propustily další zadržovanou loď s ruským nákladem údajně ukradeného obilí. Turecko evidentně nechce vychýlit své balancování mezi Ruskem a Ukrajinou na její stranu a deklaruje své snažení o dohodu k odblokování vývozů obilí z Oděsy. Tento OSN podporovaný plán na uvolnění milionů tun obilí na světové trhy však v dohledné době nemá velkou naději na úspěch.

Jak bylo medializováno, turecké úřady minulý týden zadržely v černomořském přístavu Karasu loď s ruským nákladem obilí, které má údajně pocházet z okupované Ukrajiny, konkrétně z přístavu Berďansk. Tuto středu však byla loď propuštěna a nejspíše míří do „spřátelených“ zemí Ruska, které se nezatěžují skutečným původem deklarovaného nákladu a z hlediska potravinové bezpečnosti patří k nejzranitelnějším (jako například Sýrie či Egypt). Jedná se již o několikáté plavidlo, jehož náklad na podnět ukrajinských úřadů Turecko zkoumalo, aby jej nakonec vždy propustilo se zdůvodněním, že doklady uvádějí jeho původ z Ruska.

Ukrajina reagovala na turecké rozhodnutí náklad lodi nezkonfiskovat tím, že si předvolala tureckého velvyslance v Kyjevě na kobereček. Přes Twitter mluvčího (nikoliv však samotného ministra Kuleby) vydala také prohlášení, kterým se vůči tomuto kroku ohradila.

Dlužno říct, že pravděpodobně právem. Investigativní report BBC za použití satelitních záběrů, dat o námořní přepravě a výpovědí ukrajinských farmářů podrobně zmapoval, jakými způsoby je obilí z Ukrajiny v masivním měřítku odváženo. Část ruské okupační úřady konfiskují, část vykupují, leckdy za dost nízkou cenu. Podle výpovědi farmářů je nyní obvyklejší výkup, na který z existenčních důvodů zpravidla přistupují. Poté obilí míří přes Krym do místních přístavů nebo přes Kerčskou úžinu dále do Ruska, což se podařilo vystopovat díky GPS přístrojům na ukradených kamionech. Satelitní záběry z úzkého přechodu z Ukrajiny na Krym ukazují až pětikilometrovou kolonu kamionů, která je nezvyklá z hlediska běžného provozu (natož obchodu ve válečném stavu).

sinfin.digital