Pohled do továrny na falešné zprávy: Makedonské město ovlivnilo volby v USA a už se chystá na další

Info.cz

adk

Makedonie je malá balkánská země, přesto právě ona spolurozhodla o výsledku loňských voleb ve Spojených státech. Právě odtud se šířilo velké množství falešných zpráv, které ovlivnily rozhodování Američanů. A přestože se proti tzv. „fake news“ snaží bojovat i internetoví giganti, lidé na Balkáně se už nyní připravují na další kampaň v roce 2020.

Dříve tu vyráběli porcelán pro celou bývalou Jugoslávii, nyní Veles zásobuje celé USA. Porcelán ale vyměnil za falešné zprávy. Makedonské město je domovem množství lidí, kteří se živí psaním o nepravdivých událostech. V posledních týdnech americké prezidentské kampaně zde vznikalo asi 100 stránek. Každý klik pro jejich tvůrce znamená peníze.

Administrátoři si vydělají dost. Zatímco průměrná měsíční mzda v zemi činí v přepočtu něco málo přes 9 tisíc korun, 24letý muž, který si nechává říkat Michail, dostával téměř 55 tisíc korun za jediný den. Peníze přicházely především z platformy Google AdSense, která na weby umisťuje reklamu. Pokud na ni uživatel klikne, majitel webu dostane odměnu.

Michail na síti vystupuje jako Jesica. Provozoval web a stránku na facebooku. Obojí bylo zaměřené na konzervativní voliče v USA. Vedle falešných zpráv publikoval i memy podporující Donalda Trumpa. „Neznepokojuje mě to, protože to lidé čtou. Ve 22 jsem vydělával víc, než někdo v Makedonii za celý život,“ cituje muže CNN.

Podobně jako mnoho tvůrců tzv. fake news pochází i Michail z řad neúspěšných studentů práv. Nyní už své stránky nemá. V okamžiku, kdy Facebook a Google vytáhly do boje proti falešným zprávám, přišla blokace. „Nyní je mým hlavním cílem připravit podobné stránky na příští volby v Americe,“ nevzdává se.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital