Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na novém nadzvukovém letounu. Nástupce legendárního Concordu se zatím pyšní štíhlejšími křivkami a výrazně tišším provozem. Zatím nese pracovní název „Letadlo X“, informuje britský Telegraph.
Právě tichý provoz je pro opětovné uvedení komerčních supersonických letadel zásadní. Jeho absence byla jedním z důvodů, proč letoun Concorde odešel v roce 2003 do výslužby.
Sonický třesk Concordu ve chvíli, kdy přecházel do nadzvukové rychlosti, byl totiž na běžný provoz nad obydlenými oblastmi příliš hlasitý. Rána mívala hlasitost okolo 90 decibelů - což je někde mezi velmi nahlas puštěnou hudbou a zvukem pneumatické sbíječky. I to byl důvod, proč Concorde kdysi vůbec nemohl létat nad územím USA – výjimku získal jen pro New York a Washington. To by se však nyní mělo změnit.