Ministerstvo kultury tady není od toho, aby podporovalo byznys, má jasno Zaorálek

Ministr kultury Lubomír Zaorálek odmítá kritiky, kterým se nelíbí způsob, jakým se jeho resort rozhodl pomoct kulturním institucím v souvislosti s pandemií koronaviru, jež má výrazný dopad právě také na kulturní provoz. Pokud si podle něj někdo myslí, že je třeba muzikálové divadlo byznys jako každý jiný, nemůže žít zároveň z dotací ministerstva kultury. „Ostatně tyto dotace ani ze zákona nemohou být určeny na krytí ztráty zisku. To bychom porušili nejen zákon, ale i evropská pravidla. Buď jste v byznysu, anebo v neziskové oblasti. A ministerstvo kultury tady není pro podporu byznysu,“ říká Zaorálek.

Minulý týden vláda schválila balíček na záchranu kultury. Vzápětí se ve veřejném prostoru objevila výzva za vaše odvolání. Co jste na to říkal?

No, udivilo mě to. Zaregistroval jsem ale také, že balíček, který byl schválen vládou, měl v některých kruzích podstatně pozitivnější odezvu. Pozitivní ohlasy byly z Asociace profesionálních divadel, ale také z Asociace nezávislých divadel. Jde pro ministerstvo kultury o důležité partnery a obě tyto organizace to hodnotily dobře.

Kromě extrémních poloh – na mysli mám výzvu, abych odstoupil – se to ale špatně chápalo také v několika komentářích. Mimo jiné se v nich psalo, že jsem původně požadoval více peněz. Tak to ale nikdy nestálo. Nebyla to žádná přetahovaná o peníze. U některých věcí jsme se shodli v tom smyslu, že mají ještě čas. Že je můžeme projednat později, protože zatím nejsou urgentní. Anebo jsme zjistili, že to můžeme vyřešit jinak. Byla to zkrátka rozumná dohoda, která pokryla to v danou chvíli nejnutnější.

A mně šlo hlavně o prostředky pro nezávislou a nezřizovanou kulturu, pro kterou jsme získali 440 milionů korun. Z logiky věci se jedná skutečně o ty, kteří žijí skutečně z dotací. A pokud přišli o peníze ze vstupného, a nemají rezervy, nejsou to byznysmeni v kultuře, ocitli se u zdi. Hlavní úkol balíčku byl pomoc právě jim, v opačném případě by tato kulturní infrastruktura začala zanikat.

Pak je tu druhá část, 300 milionů korun, a ta je určena na kulturní organizace, orchestry nebo divadla v regionech. I ony potřebují pomoct, je to také zásadní věc. Nakonec jsme získali také prostředky na digitalizaci, jež můžeme nabídnout těm, kteří nemohou produkovat jinak, než že to lidem nabídnou přes nějakou streamovací službu. Musím říct, že to v souhrnu splnilo to, co jsme si od toho slibovali.

„Buď jste v byznysu, anebo v neziskové oblasti. A ministerstvo kultury tady není pro podporu byznysu.“

sinfin.digital