Trávníček: Česká europarlamentní bída. Strany vesměs sází na nudu a šeď

Matěj Trávníček

Volby do evropského parlamentu příliš netáhnou. K těm posledním přišlo jen 18,2 % voličů. Přesto pro politické strany představují vítanou příležitost zviditelnit se a představit voličům své představy o fungování nejen Evropy, ale i naší země. Horká volební kampaň je teprve na startu, ale už jména lídrů jednotlivých kandidátek dávají tušit, že většina parlamentních formací k vlastní škodě sází především na nevýrazné politiky. Takové, kteří jen těžko dokáží zvednout voliče ze židlí a motivovat je k tomu, aby šli odevzdat hlas. Přinášíme přehled bojiště před europarlamentní bitvou.

ANO – vytáhne králíka z klobouku?

Zatím to vypadá, že hnutí ANO povede do eurovoleb stávající europoslankyně Dita Charanzová. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Nezoufejte. Podle aktuálního průzkumu agentury STEM ji nezná 81 % respondentů. Hůř už na tom nikdo z českých europoslanců není, i když pozici Charanzové s 80 % atakuje její kolegyně a pravděpodobná dvojka kandidátky ANO Martina Dlabajová a se 79 % Petr Ježek, který následoval Pavla Teličku a loni v lednu ukončil s Babišovým hnutím spolupráci.

Charanzová se v evropském parlamentu zaměřuje na digitalizaci, což pro část voličů může být zcela abstraktní a vzdálená věc a pro jiné zase typické politické „netéma“ - protože kdo by digitalizovat a rozvíjet moderní technologie nechtěl? Uvidíme, jakou strategii nakonec hnutí ANO pro volby vybere, ale díky popularitě premiéra může Ditě Charanzové k úspěchu stačit, že si na billboardy napíše, že „má číslo na Andreje a řeší s ním Brusel přímo a hned“. A taky se může stát, že podobně jako v případě kandidáta na pražského primátora zašmátrá „Šéf“ na poslední chvíli ve svém kouzelném klobouku a vytáhne z něj nějakého králíka. V případě Petra Stuchlíka a komunálních voleb to sice v Praze nefungovalo, ale to neznamená, že to Babiš nezkusí znovu.

EXKLUZIVNĚ Telička přemýšlí o novém hnutí: Situace v Česku mě nutí něco udělat

sinfin.digital