Kdy přesně se z Česka stalo Somálsko Evropy? Přípravy na očkování ukazují, jak se zařazujeme mezi „failed states“

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Politická věda má pro státy, které přestaly fungovat, označení „failed state“, neboli zhroucený stát. Typickým příkladem je Somálsko, kde prakticky neexistuje centrální moc, která by měla kontrolu nad celým územím. Řadu definičních kritérií zhrouceného státu v posledních měsících začíná ale splňovat také Česko. Ukazuje se to zejména při přípravách očkování proti covidu-19, což je zdaleka nejdůležitější akce v historii novodobé České republiky. 

Podle neziskové organizace Fund for Peace lze hovořit o zhrouceném státu, pokud splňuje tyto body:

  • Ztráta kontroly nad vlastním územím a monopolu na legitimní užití síly
  • Ztráta schopnosti autorit činit kolektivní rozhodnutí
  • Neschopnost poskytovat veřejnou službu
  • Neschopnost komunikovat s ostatními státy v rámci mezinárodního společenství

Nepochybuji, že body dva a tři plníme. U bodu čtyři můžeme směle prohlásit, že postavení Česka ve světě se v posledních letech zhoršilo. To ovšem není to nejviditelnější. Nejviditelnější je rozklad moci výkonné a bohužel i státních institucí. Mohl bych tady přednést celou řadu příkladů, které určitě znáte. Každopádně můžete na vlastní oči vidět, že zákon o státní službě a ani masivní nabírání úředníků prosperitu nepřineslo. V časech hojnosti, jejichž kořeny ovšem leží za hranicemi, to jen nebylo vidět.

My tu epidemii přežijeme i bez vlády. Ale ona si přežít nezaslouží

Když jsem si ráno přečetl newsletter novináře Davida Klimeše, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Podle jeho informací si stát najal poradenskou společnost EY, aby mu během následujících deseti dní připravila plán očkování. Ano, skutečně čtete správně. Politici a úředníci na ministerstvu zdravotnictví dosud zjevně seděli nečinně na zadku a těsně před schválením vakcíny se začali rozmýšlet, jak by mohli co nejrychleji proočkovat několik milionů lidí. Co konkrétně mají poradci EY státu připravit?

  • Strategii distribuce vakcíny mezi cílové skupiny obyvatel ČR.
  • Samotnou distribuci vakcíny. 
  • Nastavení procesů projektového řízení včetně identifikace klíčových stakeholderů, nastavení projektového plánu a aktivit, identifikaci rizik a definici klíčových (interních i externích) zdrojů. 
  • Tvorbu robustního IT prostředí pro sledování a vyhodnocování pohybu vakcíny. 
  • Komunikaci na klíčové stakeholdery, odbornou, veřejnost i občany ČR. 
  • Vytvoření řídicího orgánu, který bude na výše zmíněné procesy dohlížet. 

Celý seznam je do značné míry neuvěřitelný, protože téměř všechno jsou záležitosti, které mely být dávno vyřešeny. Ještě větší hrůza na vás může padnout z pár dní starého rozhovoru očkovacího koordinátora Zdeňka Blahuty pro Hospodářské noviny. Celé vyprávění lze v podstatě shrnout do jedné věty: Očkovat budou praktičtí lékaři, a pokud to nebude fungovat, tak si stěžujte u nich.

Jako národ jsme museli v minulosti způsobit fakt strašné věci, pokud u nás podobné funkce obsazuje parta arogantních strýců bez jakékoliv expertizy. 

Pusťte antigenní testy mezi lidi! Život stojí zbytečně kvůli vládní neschopnosti a lobby některých laboratoří

Premiér Andrej Babiš dnes  dokonce oznámil vznik postu vládního zmocněnce, který má mít na starosti očkování proti covidu-19 a bude členem vládní rady pro zdravotní rizika. Ani nemusíte moc dlouho přemýšlet, kdo by to mohl být. Takže návrat Romana Prymuly na dohled. Ptám se proč a proč tak pozdě?

Takhle bychom mohli pokračovat v podstatě do nekonečna. Očkování je ovšem důležité i z jiného pohledu. Evropská unie by měla vakcínu do jednotlivých zemí doručit naráz. Jednoduše pak uvidíme, kdo nepodcenil přípravu a celou akci zvládnul. Bylo by dobré, aby si toho všímali nejenom občané, ale i určité „orgány“. Třeba ty, které kdysi vtrhly na Úřad vlády „kvůli kabelkám“.

SDÍLET
sinfin.digital