V debatě o svobodě slova na sociálních sítích zaniká důležitý moment. Uživatelé prostě nemají kam jít, trh kvůli monopolům zamrznul

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Debata o zablokování Donalda Trumpa na sociálních sítích či o zásazích proti alternativní sociální síti Parler se zvrhla v debatu o svobodě slova, nové regulaci internetových gigantů a samozřejmě o zodpovědnosti za obsah. To všechno jsou nepochybně důležité momenty, nicméně velmi složité a natolik komplexní, že jejich vyřešení může zabrat mnoho let a nepochybně neskončí ke spokojenosti všech. Existuje ovšem problém, který je daleko méně komplexní a řešitelný v blízké budoucnosti – hospodářská soutěž.

Pokud přijdete o účet na Facebooku či Twitteru, tak kam vlastně půjdete? Samozřejmě nemusíte chodit nikam, ale když jste politik, herec, nebo jen člověk se zájmem o veřejné dění, na sociální síti prostě chcete být. Problém, je, že největší technologické firmy drží tak velký podíl na internetovém trhu, že nemáte možnost fungovat na síti, která by měla zajímavý dosah. To je zásadní problém pro inovace a vývoj. Prorazit je těžké a když se vám to náhodou podaří, tak vás Facebook, Google, Amazon či Apple koupí.

Můžeme klidně zůstat i u tolik diskutovaného Parleru. Ponechám úplně stranou politickou stránku věci a debatu o svobodě slova. Google se nicméně Parler rozhodl odstranit ze svého obchodu s aplikacemi Google Play a následoval jej Apple. V prvním případě mohlo jít o skvělou reklamu, protože aplikace lze na telefon s Androidem nainstalovat i jinak. V druhém případě už je to horší. Úplně nejhorší je pak přístup Amazonu, který Parler vykázal ze svého hostingu. Možná si to mnozí neuvědomují, ale padla další bašta. Hosting byl dosud politicky neutrální a je to poměrně citlivé místo internetu a také cesta k likvidaci jakékoliv konkurence či neoblíbené firmy.

Nemusíme zůstávat jen u Parleru. Pamatujete si na snahu Donalda Trumpa zakázat aplikaci TikTok, shodou okolností také sociální síť? Trumpova administrativa ji označila za bezpečnostní riziko, protože patří Číňanům. Samozřejmě byla připravena udělat dohodu, že se aplikace prodá některé z velkých amerických firem. Takzvaný big tech (velké technologické firmy) totiž často táhne s Washingtonem za jeden provaz. Samozřejmě by nikdo Trumpovi nesmazal účet, pokud by zrovna nekončil ve funkci. Pro big tech ztratil hodnotu, a tak musel jít. Vrátím se ovšem k TikToku. Kdo si myslíte, že váš špehuje víc? TikTok nebo Facebook, Google či Apple? Jsou to samozřejmě představitelé amerického Sillicon Valley, kteří o vás sbírají násobně více dat než jejich čínská konkurence.

Tohle bude mimochodem jedna z největších výzev pro nastupujícího amerického prezidenta Joea Bidena. Antimonopolní orgány měly proti internetovým gigantům zasáhnout už dávno. Osobně to píšu několik let a ze začátku jsem mnohým jistě připadal jako vyšinutý blázen. Nyní i vy můžete na vlastní oči vidět, že Google, Amazon, Facebook či Apple disponují větší mocí než státy a představují hrozbu pro volný trh a inovace. Už otec kapitalismu Adam Smith upozorňoval, že největší problém představuje právě monopol a je třeba proti němu vždy zasáhnout. Státy tuto možnost stále mají. Teď vidíme, že nastal čas přejít od slov k činům. Internetové giganty je třeba rozsekat na desítky menších firem a nesmí v nich zůstat kámen na kameni. Vydělají na tom všichni.

Daniel Křetínský: Proč nepodepíšu dohodu, kterou Google nabídl tisku

sinfin.digital