Vysoká cena za Vystrčilovu návštěvu? Je v podstatě jen jeden způsob, jak mohou Číňané Česko zasáhnout

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Šéf čínské diplomacie Wang I v noci na dnešek pohrozil Česku, že zaplatí „vysokou cenu“ za návštěvu šéfa Senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu. Není to překvapivé, dalo se to čekat a daleko zajímavější bude sledovat, jak Číňané budou postupovat. Vztahy mezi Prahou a Pekingem jsou nepochybně nejhorší za mnoho let a z hlediska investic v Česku je Čína v podstatě bezvýznamný partner, což je zásadní skutečnost. Přesto jedno citlivé místo existuje a jmenuje se Škoda Auto.

Téměř třetinu všech prodejů mladoboleslavská automobilka uskuteční právě v Číně a je to pro ni trh číslo jedna. Trh, který je do budoucna nejzajímavější s tím, jak Číňané postupně bohatnou. Management automobilky si je toho velmi dobře vědom, a i proto podle informací INFO.CZ odmítl s určitým zděšením Vystrčilův návrh, aby česká delegace na Tchaj-wanu navštívila některý z autosalonů české automobilky.

Situace je o to komplikovanější, že škodovka své vozy vyrábí v Číně v rámci společného podniku, v němž má čínský stát 51procentní podíl. Případná pomsta se tak nejsnadněji odehraje právě tam a takřka jediný, kdo tomu může zabránit, je mateřský koncern Volkswagen, nikoliv česká diplomacie. Pokud by se Číňané rozhodli škodovku tvrdě zasáhnout, mohou její vozy ve státních médiích označovat za nebezpečné a podobně. Nebyla by to zdaleka první firma, kterou něco podobného potkalo.

Škoda Auto je ideální cíl i z toho pohledu, že představuje klíčovou součást tuzemské ekonomiky. Bez čínského trhu nemůže efektivně růst, protože by v dohledné době nenašla jakoukoli náhradu. Jednou se to možná podaří v Indii, kam z Číny míří řada firem, které už nechtějí podporovat komunistický režim.

Bush starší jen navazoval na Reagana, ukončení studené války i pádu komunismu spíše asistoval

sinfin.digital