Josef Šlerka je od roku 2017 šéfem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, předtím byl řadu let výraznou postavou české startupové scény. Největší rozdíl mezi oběma obory vidí v konzervativnosti českých médií, která se podle něj obvykle zaleknou jakékoliv inovace, pokud se něco nepodaří. Startupy oproti tomu musejí zkoušet inovace, dokud se některá neuchytí.
„České mediální prostředí je nesmírně konzervativní. Na úrovni forem, na úrovni toho, jak se ta práce má dělat. Není moc náchylné k experimentům. Na úrovni managementů je překvapivě dlouhá tradice už několika desítek let těch stejných lidí. To je špatně, média potřebují obměny, protože je to může uvádět do pohybu,“ říká v nejnovějším dílu podcastu Insider.
Šlerka upozorňuje, že současný špatný stav médií je způsoben jednoznačnou orientací na příjmy z reklamy, která přestala fungovat. „Média vsadila na jednorozměrný příjmový plán, který je postavený na vysávání reklamy. A to prostě nefunguje. Ty příjmy nebudou nikdy tak obrovské, pokud na trhu budou hráči jako Facebook a Google. Blbý je, že když jste na trajektorii, kdy jedete příjmy z reklamy, tak se vám to blbě zavírá. Řešíte dvojí výpadek. Řešíte výpadek z reklamy a nenaběhnou vám příjmy z placeného obsahu,“ dodává.