„České mediální prostředí je nesmírně konzervativní. Na úrovni forem, na úrovni toho, jak se ta práce má dělat. Není moc náchylné k experimentům. Na úrovni managementů je překvapivě dlouhá tradice už několika desítek let těch stejných lidí. To je špatně, média potřebují obměny, protože je to může uvádět do pohybu,“ říká v nejnovějším dílu podcastu Insider.
Šlerka upozorňuje, že současný špatný stav médií je způsoben jednoznačnou orientací na příjmy z reklamy, která přestala fungovat. „Média vsadila na jednorozměrný příjmový plán, který je postavený na vysávání reklamy. A to prostě nefunguje. Ty příjmy nebudou nikdy tak obrovské, pokud na trhu budou hráči jako Facebook a Google. Blbý je, že když jste na trajektorii, kdy jedete příjmy z reklamy, tak se vám to blbě zavírá. Řešíte dvojí výpadek. Řešíte výpadek z reklamy a nenaběhnou vám příjmy z placeného obsahu,“ dodává.
Přestože Šlerka stojí v čele nadace, která podporuje především menší mediální a nezávislé projekty, nebojí se kritizovat ani práci novinářů. Podle něj by měla proběhnout debata na téma, zda existuje společný veřejný zájem a jak takový veřejný zájem vůbec vypadá. „Mám problém s tím, když zprávy a často od omezeného okruhu autorů, bývají stavěny na důvěrných informacích od zpravodajských služeb. Zpravodajskou službu si platíme za to, aby dělala operace, o nichž přesvědčila svoje nadřízené, že jsou v pořádku, a zbytek ji nezajímá. Jestli udělá z někoho užitečného idiota, nebo ne, ji zajímá jen do té míry, jestli z něj bude moci užitečného idiota udělat i příště,“ říká.
Tajné služby byly zdrojem například v případu „kauzy“ Ricin, která se ukázala jako osobní a pracovní spor dvou pracovníků ruské ambasády. „U té kauzy s ricinem mám dojem, že tam se podařilo pravděpodobně BISce odehrát prima hru, a pokud nevidíte to zvíře celé, tak nemůžete vědět, jestli ta packa patří kočce, nebo nikoliv,“ dodal s tím, že novináři si často představují investigativní novinařinu jako zveřejňování úniků ze spisů, ale ve skutečnosti tomu tak není.
Pokud vás zajímá, co si Šlerka myslí o současných šéfredaktorech, o spolupráci médií a PR agentur či o oligarchizaci médií, pusťte si nejnovější díl podcastu Insider.