Zahlcovacích útoků přibývá, firmy si po vlastní zkušenosti samy říkají o ochranu. V IT Session diskutovali Jaroslav Toman z Notina a Michal Fišer z Quantcomu

David Mařík

Online obchod je v Česku na nepřetržitém vzestupu a letos už dosahuje podílu 13,5 procenta v maloobchodním obratu. Internetové připojení je pro tento byznys klíčové. Experti se shodují, že ambiciózní e-shop by měl fungovat z datacentra a datové připojení stavět na optických kabelech.

„Vhodné je datacentrum, které je na kvalitní páteřní konektivitě, ideálně bych volil nějaké cloudové řešení, kde e-shop nebude trpět na výkon a kapacitu připojení,“ říká v další IT Session Michal Fišer, manažer prodejního týmu pro Moravu ze společnosti Quantcom, která se specializuje na datové připojení pro firemní zákazníky.

Notinu, které je jedním z největších evropských prodejců parfémů a kosmetiky, se osvědčily dvě nezávislé datové linky. Infrastrukturní architekt z této společnosti Jaroslav Toman podotýká, že žádoucí je také řádně propočítat garance poskytovaných služeb, takzvaná SLA. „Pokud je máte na úrovni 99,9 procenta, může to znamenat výpadek připojení až devět hodin ročně, což asi pro e-shop není úplně to, co by potřeboval,“ říká Toman.

Další věc, kterou dnes už opravdu není radno podceňovat, je bezpečnost. Útoky v kyberprostoru se podle Tomana stále stupňují, a zatímco v předchozích letech šlo spíše o snahu prolomit se do vnitřní sítě, nyní se množí ataky hrubou silou, odborně takzvané DDoS útoky, které mají za cíl zahltit připojení oběti.

Ochrana samozřejmě něco stojí a dokud uživatel internetu nemá problém, nechce si své připojení prodražovat. „Kvůli útokům, které přicházejí, dnes ale zákazníci spíše sami chodí za námi, abychom s nimi ochranu řešili,“ říká Michal Fišer. A vyčísluje, že takzvané antiDDoS řešení prodraží připojení zhruba o 20 až 30 procent. Absolutní částka ale podle něj není nijak závratná oproti tomu, jakou „paseku“ dovede udělat DDoS útok, když nastane.

E-shopy dnes běžně expandují do zahraničí, což je i případ Notina, které už působí na bezmála třech desítkách trhů. E-shop, který začínal v roce 2004, rozjížděl první zahraniční pobočky na přelomu dekády a tehdy i poprvé řešil, jak zajistit datové připojení svých poboček v cizině. „Otevřeli jsme prodejny na Slovensku a v Polsku. Dívali jsme se po lokálních providerech, ale komunikace s nimi nebyla úplně jednoduchá, stabilita linek také nebyla nejslavnější,“ popisuje Jaroslav Toman. Dnes už jde firma při vstupu na zahraniční trhy cestou centralizace a připojení řeší přes svého tuzemského operátora. „Dříve jsme pobočky, sklady a prodejny připojovali přes veřejný internet, nyní už volíme privátní síť,“ dodává Jaroslav Toman.

Domácí operátoři dokážou připojení v zahraničí zajistit v rámci „výměnné“ spolupráce se zahraničními partnery. Quantcom je tak dnes podle Michala Fišera schopen svého zákazníka připojit prakticky kdekoli. Typickým příkladem je Rádio Svobodná Evropa, které sídlí v Praze a zaměřuje se na různé problematické části světa, kde se snaží šířit informace. „Jsou to lokality jako Afghánistán nebo africké země. My jsme dnes schopni se přes naše partnery dostat i do těchto míst,“ říká Michal Fišer.

Kterých varovných signálů by si firma měla všímat při výběru poskytovatele internetu? Na co by se měla zaměřit při zahraniční expanzi? Jakou kapacitu dnes pro své prodejny potřebuje e-shop, jako je Notino, a do jakých objemů jeho datový provoz roste o Vánocích? Poslechněte si celou IT Session s Michalem Fišerem a Jaroslavem Tomanem.

sinfin.digital