Česko stále funguje na předsudcích a myšlenkových stereotypech, říká Pištorová

Jaké to je být ženou v převážně mužském světě energetických, průmyslových firem? „Čím výše v hierarchii jste, tím více maskulinní prostředí to tady v Čechách obvykle bývá,“ říká Kateřina Pištorová v novém díle podcastu Podnikatelka.

Kateřina je odbornicí na PR a komunikaci velkých společností. Má zkušenosti z firem, jako je Siemens, ABB, Sokolovská uhelná, Makro a nově vede marketing pro celou skupinu Woltair Group.

Co má komunikace a PR ve velkých firmách napříč obory společného a je potřeba porozumět celému výrobnímu procesu do detailu, aby mohla dělat marketing? A má jako žena nějakou výhodu? „Nemám na to fígle, jak se pohybovat v maskulinním prostředí. Musíte znát firmu do detailu, znát její produkt. Já nejsem technik, spíše mám humanitní zaměření, ale vím, že musím pochopit mechaniku, jak co funguje a pak to umět vysvětlit v PR řeči tak, jako byste to říkali své babičce. Reputace v PR se buduje léta. Jakákoliv nezvládnutá komunikace a jste na opačné straně,“ vysvětluje Kateřina.

Jak se proměnila komunikace za posledních 15 až 20 let? „Důležitá je kromě externí komunikace i ta interní uvnitř firmy, a to, jak máte nastaveny komunikační kanály se svými zaměstnanci. Když komunikuji externě firmu jako takovou, je na to pár novinářů, kteří o problematice píšou. Ale když mám tisíce zaměstnanců, je potřeba dobře komunikovat nejen co děláme, ale také proč a kam se chceme dostat, aby tomu zaměstnanci rozuměli,“ říká Kateřina.

A jak se změnila externí komunikace firem? „Mění se nejen trh, ale i to, jak mediální domy fungují. Musíte vědět, kteří novináři se jakému tématu věnují. Vzrostly zájmy o sociální sítě, kde lidé tráví 2 až 3 hodiny denně. Velmi oblíbené jsou podcasty na různé problematiky,“ doplňuje Kateřina.

Ženy v Česku stále čelí předsudkům a stereotypům

Podle Kateřiny to mají ženy v ČR stále hodně těžké. Potvrzuje to i report McKenzie, kde pracovala. „Česko stále funguje na předsudcích, myšlenkových stereotypech. Mě to už nezarazí a beru to jako normu. Když se do té studie začtete, jsou tam čísla, která ukazují, že v managementu firmy je zastaralé vnímání žen. Jsou tu velmi vysoké nároky, které jsou na ženy kladeny. Ženy zastávají mnohem více rolí, se kterými se na denní bázi musí popasovat,“ poukazuje Kateřina.

A přidává jednu historku z doby, kdy pracovala pro ABB, které tehdy šéfovala žena cizinka. „Když jsme spolu byly na nějakém větším jednání mezi několika firmami, jeden muž se jí zeptal, čí je asistentka. Ona byla dost pohotová, tak se na oplátku toho muže zeptala, čí on je řidič.“

Podle Kateřiny jsou to hlavně předsudky, které jsou důvodem, proč se ženy více neprosazují v technických oborech. „I ženy se mohou podílet na vývoji produktů ve velkých technologických firmách,“ zdůrazňuje.

A co by podle ní pomohlo, aby se to změnilo? „Osvěta a také mužské ego. Mnohdy muži trvají na tom, aby některé obory stále byly mužské domény. A stále je u nás málo žen, které studují technické obory, takže je důležitá i osvěta,“ říká Kateřina.

Jaké jsou její zkušenosti s mediální komunikaci napříč zeměmi? Co říká na Poláky a Němce? Jaký je rozdíl pracovat pro zaběhnutou firmu nebo pro startup? A proč je Woltair Group tak úspěšná? Poslechněte si další díl podcastu Podnikatelka.

sinfin.digital