Nechci ani říkat, kolik hodin denně jsem pracovala. Mým heslem je myslet na druhého v řadě, říká zakladatelka Sika Jaroslava Valová

Jaroslava Valová jako zakladatelka stojí za známou značkou Siko vyrábějící koupelny a kuchyně a právem je považována za jeden z příkladů českého podnikatelského úspěchu. Za tímto úspěchem podle Valové stojí velká oddanost podnikání jako takovému. „Raději ani nechci říkat, kolik hodin denně jsem pracovala. Bylo to o maximálním nasazení a vše ostatní šlo stranou, bohužel i rodina. Občas se divím, co vše lidské tělo vydrží,“ přiznává Valová v nové epizodě podcastu Podnikatelka. „Je důležité do toho dát všechno a vědět, že to i bude bolet. Ale když to člověk vydrží a skutečně do toho všechno dá, tak to stojí za to,“ dodává.

Valová vzpomíná na to, jak se těsně po sametové revoluci vrhla do podnikání po hlavě, se vším si musela poradit sama a učila se praxí. „Dali jsme do toho tenkrát veškeré rodinné úspory, zastavili jsme dům i domy příbuzných a věděli, že kdybychom do toho nedali vše a nepodařilo se to, tak bůh ví, jak bychom dopadli. To byl asi hlavní motor,“ popisuje Valová své podnikatelské začátky.

Jejím heslem vždy bylo myslet na druhého v řadě. „To je podle mě úplně základní pomůcka pro to, aby se práce společně dařila. Je to o tom vykonat svou práci, kterou máte někomu předat tak, aby na ni ten druhý mohl co nejrychleji a nejlépe navázat. Jsou to často jednoduché věci jako třeba skládání krabice do regálu, kde je potřeba dávat je popiskem k sobě do uličky. A je s podivem, kolik lidí to samo od sebe nenapadne,“ vysvětluje Valová. „Několikrát jsem i ostatním podnikatelům vysvětlovala jednoduchost tohoto pravidla, a když jsem je pak znovu potkala, tak mi říkali, že by mě nejraději objali, že to začali praktikovat a opravdu to funguje,“ dodává.

V čem Jaroslava Valová spatřuje výhody/nevýhody žen pro podnikání a proč jsou podle ní ideálně nastaveny na řešení krizových situací? A jaké vnímá rozdíly v podnikání v 90. letech a dnes? Poslechněte si celou epizodu.

SDÍLET
sinfin.digital