Divadlo přežilo morové rány, války, epidemie a přežije i ministra Zaorálka, říká Jan Hrušínský

Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Majitel a principál divadla Na Jezerce Jan Hrušínský provozuje divadlo, jehož každé jedno představení je roky beznadějně vyprodané. Kvůli koronaviru a vládním restriktivním opatřením, která kulturu zasáhla nejvíce ze všech oblastí, však zrušil již přes 230 představení. Boj ministra kultury s živou kulturou, který sleduje v přímém přenosu, ale glosuje s nadhledem.

„První co udělal pan Zaorálek poté, co nastoupil na ministerstvo kultury, tak vyhlásil, že dokud on bude na tomto úřadě, nikdy nepodpoří nikoho, kdo si z kultury udělal byznys. Čímž se vymezil proti západnímu způsobu života, proti svobodě podnikání a v podstatě rozhodl takovým papalášským způsobem, že svobodná divadla do kultury nepatří. Chvíli jsme nevěděli, kam tedy patříme, pak jsme se dozvěděli, že snad ministerstvo průmyslu by se mělo starat o kulturu. Pan Zaorálek tehdy vymyslel termín kreativní průmysl,“ uvedl v podcastu Welcome The Future Jan Hrušínský s tím, že tím jsou zřejmě míněna divadla, která se financují sama z peněz diváků a partnerů a nespoléhají na městské či státní dotace.

„Když se ohlédnu za 30 lety naší svobody, tak tam toho pana Zaorálka všude vidím. On byl buď předseda parlamentu, místopředseda vlády, nebo byl ministr zahraničí. Nepřetržitě těch 30 let tady nad námi to komunistické myšlení visí. Proto jako na vojně odpočítávám dny. Po volbách se snad dostanou ke správě věcí veřejných normální lidé,“ říká Jan Hrušínský v podcastu Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka Welcome the Future. 

Podle Hrušínského je znát na reakcích publika, že jsme se mentálně zčásti vrátili před rok 1989. „Po nástupu Miloše Zemana jsme si uvědomili, že se vracíme do míst, kam jsme si mysleli, že se již nevrátíme. Lidé v našich hrách skutečně hledají nějaké jinotaje. Všimli jsme si, že lidé reagují podobným způsobem, jako reagovali před listopadem a že na některá představení chodí i opakovaně, aby znovu tu neuvěřitelnou věc slyšeli na vlastní uši,“ říká. 

Hrušínský vnímá jako své právo a zároveň povinnost vyjadřovat se k vládě a politice. A také tak zhusta činí. „Hamáčka mi je líto, je to moula. Ale fantastický je ten dějinný paradox. Miloš Zeman, celoživotní starý komunista, v podstatě kolaborant s Ruskem. Babiš, komunista, trestně stíhaný estébák a  jejich figurant Hamáček. Tito tři lidé způsobí největší rozkol s Ruskem, jaký tady kdy byl,“ dodává Hrušínský v podcastu Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka. 

Proč se stal aktivistou a razantně se vyjadřuje k politice a situaci ve společnosti?

Kdo jsou ta čtyři procenta Čechů, kteří chodí do divadel?

Proč je on-line divadlo jako jídlo v konzervě?

Plánuje používat během představení tablety a sledovat reakce diváků?

Kde bude letní scéna Divadla Na Jezerce a proč nebude Na Jezerce?

Jan Hrušínský vám to řekne v podcastu Welcome The Future Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka. 

    SDÍLET
    sinfin.digital