Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pražská MHD je pátá nejlepší na světě. Podívejte se, proč předstihla i New York a Řím

Pražská MHD je pátá nejlepší na světě. Podívejte se, proč předstihla i New York a Řím

V rámci studie "Sustainable Cities Mobility Index 2017" srovnávali experti společnosti Arcadis celosvětové dopravní koncepty 100 mezinárodních metropolí. Kromě mladých asijských měst bodovala i historická hlavní města Evropy. Praha se v celkovém pořadí umístila na pátém místě.

Výzkum, který pro Arcadis vypracovalo Centrum pro ekonomický a obchodní výzkum (CEBR) se zaměřil na tři nejvýznamnější hlediska: ekonomické, ekologické a sociální. První místo s nejlepším průměrem přes 65% obsadil Hongkong, na dalších příčkách se Před Prahou objevila ještě Paříž, Curych a Soul. Těsně za českou metropolí se umístila Vídeň a Londýn, zatímco New York byl mezi stovkou měst až na 23. místě a Řím dokonce až na čtyřicátém.

„Spolu s tím, jak překotná urbanizace, stárnoucí a rozšiřující se populace a klimatické změny kladou neustále vyšší a vyšší nároky na naše města, získávají konkurenční výhodu metropole, které se rozhodly učinit odvážné kroky v oblasti rozvoje a rozmanitosti veřejné dopravy,“ uvádí studii jeden z jejích autorů John J. Batten.

V první z kategorií se Praha umístila na druhém místě a v mezinárodním srovnání je na tom vedle Curychu, Paříže, Lyonu a Atén dokonce nejlépe.

Přestože používání kol je v Praze, i díky značnému počtu půjčoven kol, podporováno, v kategorii "Planeta/ekologická udržitelnost" obsadila metropole až 23. místo. Vývoj směrem k větší elektro-mobilitě na trhu osobních automobilů probíhá pomaleji než v jiných evropských metropolích.

Pražská veřejná doprava patří k nejlepším v Evropě. Oplývá hustou sítí různých dopravních prostředků včetně dvou lanovek. Stejně jako Vídeň, Dublin, Řím a Curych nabízí hlavní město České republiky dobrý přístup k veřejnému dopravnímu systému. Příznivé jsou i ceny jízdného.

V loňském roce připadlo z nově přihlášených osobních automobilů pouze 0,08 % na elektromobily. V Německu to bylo jen za první pololetí roku 1,3 %. "Počet nabíjecích stanic v Praze ale stoupá a bude se nadále perspektivně zhušťovat," říká Pavel Čermák, ředitel společnosti Arcadis.

Tabulka s celkovým hodnocením prvních 10 míst:

Město Celkové hodnocení Sociální aspekt Ekonomické hledisko Ekologické hledisko
Hong Kong 1 1 6 53
Curych 2 45 1 7
Paříž 3 8 5 18
Soul 4 4 18 11
Praha 5 13 2 23
Vídeň 6 22 9 6
Londýn 7 10 17 8
Singapur 8 9 13 15
Stockholm 9 11 27 4
Frankfurt 10 15 63 1

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744