Právo v roušce nabízí vzory už i ve vietnamštině. Posílíme teď pražskou pobočku, plánuje Sedláková

Jan Januš

26. 05. 2020 • 08:30

Jana Sedláková postavila během pár let jednu z nejvýraznějších brněnských advokátních kanceláří Sedlakova Legal. Daří se jí i proto, že často rozbíjí zaběhlé pořádky. Jen krátce po začátku koronakrize tak spustila společně s dalšími poradenskými firmami bezplatný web Právo v roušce a nabídla všem zájemcům důležité vzory právních dokumentů. „Projekt se už rozšířil na Slovensko, teď jednáme i s Maďarskem. Povedlo se také spustit vietnamskou verzi stránek, máme i anglickou,“ říká Sedláková v rozhovoru pro INFO.CZ, v němž popisuje rovněž své další plány.

Jaký je zájem o váš projekt Právo v roušce?

Právo v roušce navštívilo skoro 59 tisíc nových uživatelů a 267tisíckrát byly otevřeny jednotlivé stránky. Zároveň byl projekt sdílen různými profesními organizacemi zejména z řad personalistů, compliance, firemních právníků, ale například i sdružením stavebních firem nebo obcemi pro použití jejich občanů.

Jaké s ním máte další plány?

Projekt se už rozšířil na Slovensko, kde se toho ujala kancelář Schin & Majdúch, teď jednáme i s Maďarskem, je skvělé kolik právníků chce v dnešní době pomáhat. No a co se povedlo u nás je, že se u projektu díky zapojení advokátní kanceláře Nguyen povedlo spustit vietnamskou verzi stránek, máme i anglickou… je toho opravdu hodně (smích).

Jak jsou české zákony připravené na takovéto krize?

Základ v zákonech jistě byl. Není to první nouzový stav, kterým si republika prošla. Nicméně každá krize je jiná a proto chápu, že bylo také nutné spoustu zákonů změnit, upravit a doplnit tak, aby legislativa reflektovala pomoc, kterou nyní všichni potřebují.

Co jste řešili nejčastěji?

Ty nejčastěji diskutované zákony. Zejména pak pracovněprávní věci – od vnitřních předpisů, přes náhrady mzdy až po program antivirus, obchodní vztahy (úprava smluv, žádosti o změny a vyjednávání podmínek) a příprava firem na insolvenci. Ze spotřebitelských věcí to bylo „odpuštění“ nájmu nebo vouchery cestovních kanceláří.

Jsou podle vás nyní potřebné určité novely, na které se zatím nedostalo?

Myslím si, že je potřeba se zaměřit více na digitalizaci státu, protože jako advokáti narážíme například na neřešitelné situace u notářských zápisů – není možné se s notářem spojit prostřednictvím komunikace na dálku a udělat úkony, které musí notář osvědčit notářským zápisem. A takových situací je hodně. Pokud bude do budoucna další omezení pohybu a hranic, budou společnosti i lidé opravdu mnohdy v problémech, protože nebudou schopni provádět některé korporátní úkony. Stejně tak ověření podpisů na plných mocech u pacientů v dlouhodobé karanténě. Je toho víc. Takže za mě by bylo rozhodně vhodné uspíšit nástup účinnosti tzv. „digitální ústavy“, kterou již máme, a přidat další novely a zákony z této oblasti.

Co dál plánujete, i s ohledem na možnou krizi, v kanceláři?

V lednu spustili daňové poradenství, což se nyní ukazuje jako krok opravdu správným směrem. Naše hlavní zaměření ale zůstává v právu IT/IP, kde naši klienti i v krizi rostou, protože pomáhají ostatním softwarově šetřit čas a peníze. A je optimistické vidět, že i nyní někdo nabírá zaměstnance a expanduje na další trhy. Z trochu méně optimistického soudku ale budeme posilovat oddělení pohledávek a insolvence. Na jednu stranu to zní trochu smutně, na druhou stranu je potřeba uvědomit si, že insolvence není jen o likvidaci firem, ale i o možnostech restrukturalizace a hledání cesty. Takže doufám, že i v této oblasti dokážeme klientům pomoci najít pro ně to optimální řešení.

Plánujete dále rozvíjet poskytování služeb prostřednictvím dálkové komunikace?

Rozhodně ano. Zrovna teď pracujeme na nových webových stránkách. Ty budou celé postavené na tom, že se s námi klient může co nejrychleji spojit a dostat svou službu obratem. Také budeme mít aplikaci, kde nás klient bude mít kdykoliv v telefonu. A těch změn bude letos víc. Ale to už se asi nechte překvapit.

Jak bude dál vypadat vaše cenová politika? Nabízíte či nabídnete například nějaké speciální slevy?

Speciální slevy nenabízíme. Máme dlouhodobě výhodnější sazbu pro startupy na prvních šest měsíců jejich podnikání. A stejně jako většina kanceláří máme jiné paušální ceny při pravidelném odběru určitého množství hodin. Naše práce je ve většině případů vysoce specializovaná, takže jsme si ceny nastavili tak, abychom s nimi byli spokojeni jak my, tak snad i klienti.

Dopadne současná krize nějak do vaší personální politiky? Udržíte všechny lidi?

Doufám, že ano. Provedli jsme jisté škrty, ale dotklo se to spíše administrativy než právníků. Pokud by se kanceláři dařilo tak jako nyní, budeme snad během pár měsíců opět nabírat. Chtěli bychom letos posílit pražskou pobočku, protože se nám v Praze podařilo získat několik větších klientů a chceme jim být blíž.

SDÍLET