Sedlakova Legal se přejmenuje, teď mění logo i web. I na něm budeme nabírat klienty, plánují

Jan Januš

30. 09. 2020 • 06:00
Brněnská advokátní kancelář Sedlakova Legal vypustí příští rok na jaře ze svého názvu příjmení své zakladatelky Jany Sedlákové a zvolí čistě fantazijní název. Ještě před tím spustí nové webové stránky, které ji mají výrazněji pomoci s náborem klientů. „Web by nám měl sám vodit organickou návštěvnost a být dobře dohledatelný. Měl by to ale pro nás být i prodejní nástroj, s platební bránou, který umožní zakoupit si seminář, webinář nebo i jednoduché právní služby,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ Jana Sedláková. 

V podcastu Právo 21 jste nedávno mluvila o chystaném rebrandingu. Znamená to, že vaše kancelář Sedlakova Legal změní název? 

Ano, nově to bude fantazijní a mezinárodně použitelné jméno. Jde to ruku v ruce s naší filozofií a s tím, že pracujeme pro klienty, kteří postupně rostou a expandují do zahraničí. Chceme být i tam pochopitelní a transparentní. Často jde o softwarové firmy, těm se teď daří, už proto, že kvůli pandemii chtějí lidé pracovat z domova a být na příjmu.

Kdy k přejmenování kanceláře dojde?

Příští rok na jaře. Letos na podzim spustíme nový web, změníme naše barvy a také logo. A po půl roce bychom chtěli přijít s novým názvem. Přiznám se, že původně jsme to všechno plánovali dříve, ale během pandemie jsme se často dostávali do médií, třeba i do České televize. Tu naši určitou známost jsme nakonec nechtěli zahodit.

Proč se k tomu ale přece jen uchylujete? Chápu změnu názvu, ale proč i barvy a logo?

Loni jsme web významně předělali a i když jsme dlouho debatovali, jací jsme a jak fungujeme, stejně máme černo-zlaté webové stránky, hrozně usedlé, nevystihují nás. I když jsme na trhu už pět let, stále jsme startupová kultura s placatou hierarchií, hodně si věříme, pouštíme lidi ke klientům, zodpovědnost je na každém členovi týmu. Udržujeme si určitou neformálnost, při zachování všech pravidel advokacie je to tak trochu punk. Jediné co nejsme, je černo-zlatí. Takže nový web by měl být světlý, hravý, jednoduchý. Zakládáme si na tom, že jednoduchost je nejtěžší forma designu, jak v právním psaní, tak v grafice. Web by to měl odrážet.

Spolupracujete na tom s někým?

S Petrem Skovajsou ze společnosti less & better. Pomáhá nám s budováním brandu, prošel s námi i zákaznickou cestu a způsob, jakým se chystáme marketovat a oslovovat klienty. Web pro nás už nebude jen statická vizitka, ale i nástroj, kterým bychom chtěli nabírat klienty a dostat se jim blíž. V tom nám pomáhá mladý markeťák z Ostravy Tomáš Schwarz.

Jak chcete prostřednictvím webu nabírat klienty?

Web by nám měl sám vodit organickou návštěvnost a být dobře dohledatelný. Měl by to ale pro nás být i prodejní nástroj, s platební bránou, který umožní zakoupit si seminář, webinář nebo i jednoduché právní služby. Určitě nemůže fungovat jako e-shop, ale měla by to být  ideálně kombinace prezentace advokátní kanceláře s možností se rychle a efektivně dostat ke službě. K dispozici tam nabídneme rovněž jednoduché vzorové dokumenty. První verzi jsme vytvořili na základě zákaznických zkušeností, ale dále budeme web testovat a doplňovat.

Ve zmíněném podcastu rovněž říkáte, že chcete kancelář jinak komunikovat. Jak to bude vypadat?

Prošli jsme si tou advokátní klasikou, že můžeme dělat všechno pro všechny, protože máme přece generální vzdělání a praxi. Ale to neplatí, jsme zaměřeni na specifický segment trhu a na specifické firmy. Většinou nejde o velké nadnárodní konglomeráty, ale o flexibilnější a mladší společnosti. A na ty se chceme zaměřovat, tam dochází ke střetu kultur. Jeden z našich klientů teď vyznává koncept otevřená firma, kdy se všichni považují za kolegy a společně firmu budují. A to je nám velmi blízké a dobře se nám v tom pracuje.

Během pandemie jste ve spolupráci s dalšími firmami spustili projekt Právo v roušce a bezplatně nabídli desítky vzorových dokumentů. V jaké fázi to teď je?

Dál všechno funguje, ale Právo v roušce se teď nerozvíjí, zůstalo statické, vzory jsou celkem komplexní. Lidé postupně žádali po spuštění webu o další vzory, ty jsme tam doplnili, během pandemie jsme to tedy vzali organicky. Vzory jsou dostupné i v angličtině a ve vietnamštině a takto i zůstanou, dopady pandemie se patrně ještě projeví.

Jak velký je o vzory ve vietnamštině zájem?

Jde o řádově tisíce stažení. 

Jaké máte další záměry s pozicováním kanceláře? Když jsme spolu mluvili loni, otevírali jste ostravskou pobočku, ale do Prahy se vám moc nechtělo…

Nakonec jsme i v Praze, vzhledem k tomu, že se tam přestěhovala jedna kolegyně, o kterou jsem nechtěla přijít. Je hrozná škoda pouštět šikovné lidi. Pražský tým chceme posílit, hledáme tam teď advokáta se specializací na IT a právo duševního vlastnictví. Sídlíme ve WeWorku, kde to mezi kreativními společnostmi bzučí nápady. Stejně tak v Brně působíme v Technologickém parku a v Ostravě v inovativní budově. S Míšou Plachkou, která má svoji advokátní kancelář, jsme ještě v lednu otevřeli společnou účetní a daňovou kancelář, protože právě účetnictví a danění technologických firem je poměrně specifické. Hledáme také advokáta na daňové právo a poté, co ho najdeme, budeme hledat ještě advokáta zaměřeného na korporátní právo. Aktuálně je nás celkově 15. Jinak ale personálně posilovat nebudeme, protože nevím, co bude na podzim. Pokud ale zjistím, že jsem ekonomiku podcenila a bude šlapat lépe, než si nyní myslím, rozrosteme se. 

Sehnat zkušené advokáty je pořád dost těžké. Na co je chcete nalákat kromě vaší specifické atmosféry? Pořád to jsou peníze?

Stále jsou důležité, finanční motivace je určitě silná. U nás ale lidé dostávají také zodpovědnost a možnost být vidět. Zakládám si na tom, aby si u nás každý vybudoval svůj osobní brand. Nepodepisuji se pod články jiných lidí, autorství zůstává těm, co text napsali. Koncipienti u nás chodí do televize i přednášet. Věnují nám své nejlepší roky života, já bych jim chtěla naopak dát to, že kdyby se rozhodli odejít, i když doufám, že ne, tak neodejdou s prázdnou, ale se svým jménem.

Nakolik se vy sama věnujete řízení třech kanceláří a nakolik vlastní advokátní praxi?

Je to půl na půl. Z klientských schůzek a práce si ale nosím i imput, co bychom měli v kanceláři doplnit a zlepšit. Přešli jsme třeba na kanbanové řízení projektů, vidím tak, kdo co dělá, jak je vytížený a kde se nám třeba zasekává práce. To jsem také odkoukala od softwarových firem. 

Tím pádem vám pořád vyhovuje sídlo v brněnském Technologickém parku a nebudete na něm nic měnit?

Určitě nebudeme. I když nepracujeme pro všechny zdejší firmy, vnímáme, jak se technologie vyvíjejí a na čem pracují. Vidím teď velký rozmach technologií, které z procesu vyvíjení aplikací či softwarů vynechávají vývojáře. Zjednodušeně řečeno to bude dělat umělá inteligence, každý si pak zvládne vytvořit svou aplikaci. Korporacím to ušetří čas i peníze a hlavně – vývojáři nejsou, to je naprosto nedostatková profese. Shodou okolností se teď jedna taková firma nastěhovala naproti naší kanceláře. A možná pro ni budeme pracovat. Už asi čtyři takové klienty máme, je to budoucnost. Vyplatilo se nám totiž se zamyslet nad tím, kam se budou technologie vyvíjet, jaká tam bude odpovědnost a podobně. 

Ale tam to právo pomalu vytváříte, ne? To je z hlediska zákonů hodně nepopsaná krajina…

Ve chvíli, kdy tam figurují neuronové sítě, strojové učení, jakákoliv forma „autonomního“ rozhodování, tak ano. Regulatorika ještě nestihla zareagovat a nějakou dobu to potrvá. Také tam je často mnoho etických otázek, vezměme si například samořiditelná vozidla, drony a přepravu věcí či kyberbezpečnost. Ve chvíli, kdy se v kanceláři objeví klient s něčím novým, je to opravdu posilovna pro mozek. Stejně jako nové formy využívání programů. Ale ta díra mezi právem a technologiemi je problematická obecně, už třeba v doručování v pracovním právu, kdy reálně musí jít skoro všechno poštou a na papíře. V zahraničí tohle nevysvětlíme.

SDÍLET