Rusové ovlivňovali i Afroameričany. 6 věcí, které přináší nové zprávy o amerických volbách | info.cz

Články odjinud

Rusové ovlivňovali i Afroameričany. 6 věcí, které přináší nové zprávy o amerických volbách

Ruská aktivita na sociálních sítích v době kampaně před americkými prezidentskými volbami byla větší, než se dosud předpokládalo. Senátní výbor pro zpravodajské služby v pondělí zveřejnil dvě zprávy (od kyberbezpečnostní firmy New Knowledge a týmu expertů z Oxfordské univerzity), které odhalily nové skutečnosti. Agentura pro výzkum internetu (IRA), která je považována za středisko ruských hackerských a dezinformačních aktivit, se snažila ovlivnit nejen krajní pravici, ale také Afroameričany. Přinášíme odpovědi na klíčové otázky kolem nejnovější kauzy.

Co převratně nového zprávy přináší?

Asi hlavním zjištěním je skutečnost, že Rusové necílili jen na skupinu krajně pravicových Američanů nebo těch, kteří se obávají globalizace a migrace. Možná ještě větší skupinou, kterou se snažili kampaní oslovit, byli Afroameričané. Zpráva společnosti New Knowledge uvádí, že zatímco na jiné etnické nebo náboženské skupiny se soustředily zhruba jeden nebo dva účty na Facebooku či Instagramu, v případě Afroameričanů jich byly desítky.

Na Facebooku šlo například o stránky, které akcentovaly černošskou historii. Na Instagramu byl populární Rusy provozovaný účet @blackstagram, jenž nasbíral přes 300 tisíc sledujících. Na YouTube Rusové zveřejňovali videa se záběry policejních střeleb a násilí na neozbrojených černoších.

Jak zareagovaly afroamerické organizace?

Lidskoprávní organizace NAACP i černošští kongresmani vyjádřili nad zjištěními znepokojení. NAACP dokonce prohlásila, že začne týdenní protest s názvem „Odhlaste se z Facebooku“. Skupina řekla, že přestane používat Facebook a Instagram a vyzvala své podporovatele a další organizace k následování kroku.

Čeho chtělo Rusko u Afroameričanů dosáhnout?

Na rozdíl od konzervativců, které se Rusko snažilo přesvědčit k volbě Donalda Trumpa, Afroameričany chtělo od účasti na hlasování odradit. Mezi komunitou například rozšířili zprávu, že Hillary Clintonová dostala příspěvek od Ku Klux Klanu.

Rusové cílili také na zklamané voliče Bernieho Sanderse. Ty přesvědčovali, aby buď zůstali doma, nebo volili Jill Steinovou ze Strany zelených. Bylo přitom zřejmé, že hlasy pro Steinovou vzhledem k zákonitostem amerického volebního systému propadnou. Podle New Knowledge se Moskva snažila vytvořit zmatek ohledně volebních pravidel a voliče zmást.

Jakou roli hrál Facebook a jakou ostatní sociální sítě?

Zatímco dosud se pozornost veřejnosti i kongresmanů a senátorů soustředila především na propagandu šířenou skrze Facebook, nová zjištění dokazují, že IRA měla pod palcem i další sociální sítě. Podceňovaná je hlavně role Instagramu, který mimochodem vlastní Facebook. Zpráva New Knowledge odhalila, že na Istangramu měly ruské příspěvky 187 milionů zapojení – lajků nebo sdílení –, proti tomu na Facebooku zaznamenal ruský obsah 76,5 milionu zapojení.

Obě zprávy se shodují, že IRA využívala i další sociální sítě, přestože jejich dosah je diskutabilní. Kromě v USA populárního Twitteru do nich patřil například Reddit, Google +, Vine, Pinterest nebo Tumblr. Rusové vytvořili dokonce vlastní podcast na platformě SoundCloud.

Jaký měly ruské aktivity dopad na volební výsledky?

To je věc, kterou nikdo nedokáže vyčíslit. Není reálně možné změřit, kolik voličů ruská propaganda a dezinformace ovlivnily. Nicméně výsledek voleb v roce 2016 byl velice těsný, Trump prohrál na počet hlasů, do Bílého domu jej vynesl systém založený na volitelích. Někteří politologové se domnívají, že takto masivní ruská kampaň mohla Trumpovi přinést rozhodující hlasy.

Slábne ruská propaganda na internetu?

Nikoli. Naopak sílí. Ruští trollové upravili taktiku, změnili názvy a přesunuli se do jiných budov. Zpráva Oxfordské univerzity však zjistila, že loni byla ruská aktivita ještě silnější než v roce 2016. Největší míry dosáhla v dubnu, kdy se USA výrazně angažovaly na Blízkém východě, a Trumpova administrativa zveřejnila návrh daňové reformy. Například na Instagramu napočítali lidé z Oxfordu téměř 6 tisíc ruských příspěvků publikovaných v loňském roce. O rok dříve jich bylo zhruba 2600.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud