ANALÝZA JANA ŽELEZNÉHO | Technologický gigant Apple, kdysi synonymum úspěchu na čínském trhu, čelí existenční krizi. Prodeje ikonických iPhonů se v Číně propadají nejen kvůli dravé domácí konkurenci, která firmu předběhla v oblasti umělé inteligence, ale především kvůli geopolitickému tlaku. Společnost se ocitla v mlýnských kamenech mezi obchodní válkou Donalda Trumpa a regulatorními překážkami Pekingu, což ohrožuje její nynější zisky i budoucí existenci.
Udržet se na špici v oboru nových technologií, IT a konzumní elektroniky představuje vskutku nelehký úkol. Spotřebitelé jsou stále náročnější ve svých požadavcích, konkurence nikdy nespí a oblast vývoje připomíná nekonečný sprint, v němž být druhý může snadno znamenat zánik do několik málo let.
Ikonický Apple – brand, jenž se stal synonymem americké technologické převahy – si toho je dobře vědom. K těmto běžným starostem mu však nyní přibývá další: geopolitické riziko.
Společnost se spolu s několika dalšími firmami ocitla uprostřed obchodní přestřelky mezi Trumpovým Bílým domem a Pekingem. Cesta ven z této pozice přitom zřejmě neexistuje, zvláště když americká vláda je pro firmu daleko více zdrojem problémů než asistentem při jejich řešení.
Jaké jsou tedy vyhlídky slavné značky v Asii? Jak ji ovlivní obchodní válka mezi USA a Čínou? A co příklad společnosti Apple vypovídá o budoucích geopolitických rizicích pro globálně působící podniky?
Jablko přes palubu
Byl to symbol luxusu, úspěchu v rámci podnikání či práce i stylový „módní“ doplněk. Řeč je o iPhonu, smartphonu z dílny společnosti Apple, který si získal oblibu nejenom v západním světě, ale rovněž ve výrazně statusových společnostech Asie s Čínou v čele.
Tamní technologičtí nadšenci byli hladoví po produktech s nakousnutým jablkem ve znaku, přičemž se nezdráhali ani zadlužit, aby jej získali. Nepřekvapí proto, že království středu se stalo jedním z nejvýznamnějších trhů značky – obstarávalo cca pětinu jejího ročního obratu.
Zájem trval i o starší, často ne plně funkční přístroje, jak ostatně ukázal nedávný zátah britských policejních složek na pašeráckou síť, kradoucí a následně posílající tato zařízení do Číny skrz přístav Hong Kong.
Ještě roku 2023 tak zaujímal Apple 19% podíl na čínském trhu se smartphony, následovaný tamními značkami Vivo (16 %), Oppo (16 %), Honor (16 %) a Huawei (12 %).
V segmentu luxusních a dražších zařízení pak dominoval – stále porážel ambiciózní projekty společnosti Huawei. Jenže kde ty loňské sněhy jsou...
Jak se ukázalo, čínští výrobci svojí agresivní obchodní politikou a neúnavnou snahou inovovat připravili pro čínský trh přístroje, které daleko lépe reagují na asijskou touhu po novotách – především v oblasti umělé inteligence (AI), kde Apple všeobecně zaostává. Díky tomu se jim postupně daří ukrajovat z jablíčkářského podílu, o čemž svědčí i číslo o dodávkách iPhonů do Číny, které v loňském roce propadly o 17 %.
Sama značka se tak v žebříčku prodejů ocitla až na 3. místě za značkami Vivo a Huawei. Podobně i v luxusním segmentu, kde Apple ještě roku 2023 držel 70% podíl, hovoří čísla za první kvartál tohoto roku o propadu na pouhých 47 %, přičemž většina zákazníků přešla k výrobkům Huawei (35% podíl na trhu).



