Dobrý rok pro e-shopy. Češi v nich utratili skoro 100 miliard

ČTK

03. 01. 2017 • 15:10

Češi utrácejí čím dál víc a je to znát i na tržbách e-shopů. Loni v nich zákazníci nechali 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. O svátcích navíc e-shopům přihrál zákazníky zákon, který uzavřel velká obchodní centra.

Podíl online obchodů na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun. Na rychlý růst tohoto segmentu trhu ale nestíhají reagovat dopravci, kterým schází řidiči. 

O Vánocích se dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. „Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin," dodal Vetyška.

Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr. Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí.

Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky," uvedl Vetyška.

SDÍLET