Česká značka, kterou znají lidé na celém světě, zůstává takřka nevyužitá. Proč vlastně stát váhá?

Jeden z hlavních sponzorů světové fotbalové asociace FIFA, nadnárodní společnost AB InBEV, může propagovat svou značku Budweiser na fotbalových mistrovstvích světa pouze v těch zemích, kde nemá zaregistrovanou stejnou známku Budějovický Budvar. Tahle skutečnost přináší největšímu světovému výrobci piva obrovské problémy a je důkazem toho, že známkoprávní spor mezi Budvarem a AB InBEV má globální význam. Možná je tedy škoda, že český stát této skutečnosti více nevyužívá.

Když v roce 2010 FIFA rozhodla o tom, že o 12 let později bude hostit fotbalové mistrovství světa Katar, vzbudilo to mezi fotbalovými fanoušky, mírně řečeno, rozporuplné pocity. A dokonce se objevila i obvinění z korupce. Jestli ale někomu tehdy volba mohla udělat radost, pak to byl dlouholetý hlavní partner FIFA, společnost AB InBEV.

Na rozdíl od Ruska, kde se konalo předchozí mistrovství světa, nemá totiž v Kataru zaregistrovanou značku Budweiser Budějovický Budvar, ale právě AB InBEV. A to znamená, že největší světová pivovarnická společnost může „svůj Budweiser“ propagovat na všech katarských stadionech a německý překlad slova „Budějovický“ sledují stovky milionů diváků po celém světě. Ostatně právě kvůli tomu AB InBEV (dříve Anheuser Busch) světovou fotbalovou asociaci už 50 let sponzoruje.

Jenže jedna věc je dohoda s FIFA a druhá známkoprávní spor s Budvarem. A jak ukázalo minulé mistrovství v Rusku, výsledky toho sporu nedokáží prolomit ani miliardy, které AB InBEV za dlouhé roky sponzorství do světového fotbalu investoval.

Protože v Rusku má zaregistrovanou značku Budweiser Budějovický Budvar a AB InBEV jí nesmí používat, na mantinelech podél hřišť mohl největší světový výrobce piva před čtyřmi lety propagovat pouze mnohem méně známou značku „Bud“.

sinfin.digital