Chceme do Evropy dodávat více fotovoltaiky. Trh v Česku je velmi slibný, říká nový ředitel Huawei pro střední Evropu Ma Qi

V rámci tuzemské pobočky čínské firmy Huawei na přelomu roku vznikla nová energetická divize, která se zaměřuje mimo jiné i na fotovoltaický byznys. Jak v exkluzivním rozhovoru říká pro INFO.CZ nový ředitel společnosti pro Česko, Slovensko, Rakousko a Ukrajinu Ma Qi, firma se chce výrazněji zaměřit na výrobu a dodávky fotovoltaických komponent do Evropy. „Huawei má v Číně poměrně velkou výrobu solárních invertorů, což znamená, že máme kapacity na jejich větší dodávky do Evropy a do Česka – kde poptávka po těchto zařízeních v kontextu vysokých cen energií výrazně roste,“ říká nový ředitel. „Trh pro solární systémy je v Česku velmi slibný; zejména, ale nikoliv výhradně rezidenční trh, pro nás je tak další logický krok více se zaměřit právě na tento segment. První náznaky spolupráce se již v těchto měsících rýsují, jednáme o dodávkách s jednotlivými dealery a asociacemi,“ dodává.

Na pozici generálního ředitele Huawei pro Česko, Slovensko a Rakousko nastupujete poté, co jste působil jako ředitel ukrajinské pobočky firmy. Z jak obtížné situace jste do Česka přijížděl?

Do Česka jsem přijel na konci března, takže jsem na Ukrajině zažil jen první horké chvilky. Pokud odhlédnu od většího kontextu a budu se soustředit na pracovní stránku, hodně se ukázalo, jak důležitou oblastí se komunikace po 24. únoru stala. Udržení otevřených komunikačních kanálů a sítí bylo zcela zásadní, komunikace se stala násobně důležitější než za doby míru – a dostala se na úroveň zajištění bezpečných dodávek vody nebo plynu.

Z mé perspektivy, jak jsem sledoval vývoj situace, bylo podstatné právě hlavně to, aby komunikační sítě zůstaly stabilní, komunikační kanály otevřené a aby spolu lidé mohli mluvit a komunikovat. To byl náš hlavní úkol – ve spolupráci s telekomunikačními operátory zajistit, aby sítě zůstaly provozuschopné, což pochopitelně není jednorázový úkol a stále na Ukrajině máme tým kolegů, který tyto věci zajišťuje.

Pokud odhlédneme od současné dramatické situace – války Ruska proti Ukrajině –, jak byste srovnal prostředí Česka a Ukrajiny z hlediska obchodních příležitostí a vztahů se zákazníky?

Těžko odhlédnout od toho, co se nyní na Ukrajině děje. Ovšem v zásadě mám po několika měsících strávených v Česku pocit, že je zde řada věcí o poznání profesionálnějších. Na Ukrajině jsme často naše firemní zákazníky prováděli světem nových technologií, ukazovali jsme jim poslední vývoj například v oblasti 5G a představovali jsme jim konkrétní konkurenční výhody, které díky nim mohou získat.

Tady v Česku vysvětlování všemožných výhod a představování nových technologií není tak potřebné, lidé a podniky o nich většinou vědí. Zákazníci v Česku jsou náročnější – často mají jasnou představu o tom, jak by technické řešení podle nich mělo vypadat – a my se jim v této oblasti jen přizpůsobíme a připravíme jim vyžádané řešení na míru.

sinfin.digital