Světový objev českých vědců. Zlatá rybka „plodí“ kapry

Vědcům z Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity se podařilo dokázat něco, co dosud bylo předmětem vědecko-fantastické literatury či filmu. Přiměli malé karasy zlaté, lidově zvané „zlaté rybky“, aby plodili mnohonásobně větší kapry obecné. Ze spermií a jiker z karasů, využívaných obyčejně jako akvarijní rybky, se tak narodí třeba pětikilový kapr na vánoční stůl. Objev může podle vědců přispět k záchraně některých druhů nejen kaprovitých ryb.

To, co vědci z Jihočeské univerzity dokázali, se dá s trochou nadsázky přirovnat k náhradnímu rodičovství (mateřství) u lidí, tedy k situaci, kdy dítě „odnosí“ takzvaná náhradní matka. Lékaři do jejího těla vloží embryo počaté formou umělého oplodnění a žena porodí dítě z „cizího vajíčka a spermie“.

Podobně se vědcům podařilo udělat z některých karasů „náhradní matky či otce“ pro novou generaci kaprů. Protože ale většina ryb nerodí živá mláďata, nemohli do nich jako u lidí přímo vložit embryo a museli na to jít trochu jinak. „Jde o to, že jsme kaprům z pohlavního ústrojí odebrali kmenové buňky, z nichž později vznikají buď samčí spermie či samičí vajíčka (jikry), a transplantovali je karasům,“ řekl INFO.CZ vedoucí výzkumného týmu Roman Franěk.

S velkou nadsázkou a laicky řečeno vědci vzali zárodečnou kmenovou buňku kapra obecného a nechali jí „dorůst“ v těle jiné ryby, tedy v konkrétně zmíněném karasovi zlatém. A experiment se skutečně povedl. Buňky „dorostly“ do očekávané podoby a karasi po čase začali produkovat jikry či spermie, z jejichž spojení ve vodě vznikl plůdek kapra. Malá akvarijní rybka, která bývá ozdobou akvárií a kašen, se tak stala „náhradním rodičem“ pro rybu, kterou si lidé v Česku obvykle porcují na vánoční stůl.

Aby to ale nebylo tak „jednoduché“, museli vědci v těle karasů „vypnout“ (zmrazit) produkci jejich vlastních pohlavních buněk. „Do genové výbavy jsme ale ani u jedné ryby nezasahovali, s nějakou genetickou modifikací nemá náš výzkum vůbec nic společného,“ upozorňuje Franěk. Nikdo tak podle něj nemusí mít obavu, že by tímto způsobem vznikali nějací rybí mutanti. Kapři narození ze spermií a jiker z karasů dědí geny kaprů, jimž byly odebrány kmenové buňky. Karas slouží jen jako biologická schránka pro jejich kultivaci.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak studie českých vědců spojuje 34 milionů let evoluce?
  • A k čemu je objev vlastně dobrý? Lze jej i zneužít?
sinfin.digital