Velká mediální novela. Ministerstvo kultury připravilo zákon, který může fatálně vychýlit rovnováhu ve prospěch veřejnoprávních stanic

Spoluzakladatel a ředitel Ústavu nezávislé žurnalistiky Ondřej Neumann v rozhovoru pro INFO.CZ vysvětluje, proč zástupcům komerčních médií vadí tzv. velká mediální novela. Ministerstvo kultury ji připravilo bez předchozí debaty se všemi aktéry a především podle něj bez definice toho, jaký rozsah služby bychom měli napříště od ČT a ČRo požadovat. „Tato novela přece může fatálně poškodit celý mediální byznys a v konečném důsledku tedy i kvalitu demokracie v České republice. A to je zcela zásadní,“ nepochybuje Neumann.

Včera (úterý 17. října) se uskutečnila tisková konference zástupců všech typů soukromých médií k „velké mediální novele“, kterou před časem představilo ministerstvo kultury. Jaká je vaše základní výhrada, případně jaká je vaše základní pozice ve vztahu k tomuto vládnímu návrhu?

Napříč soukromým mediálním trhem se daly dohromady asociace, které spolu zas až tak často nespolupracují, a uspořádaly – skoro bych řekl bezprecedentní – tiskovou konferenci (na akci mimo jiné vystoupili zástupci Novy, Primy, MAFRY nebo Czech News Center, pozn. red.). De facto apel směrem k vládě.

Situace je v podstatě jednoduchá: ministerstvo kultury připravilo mediální novelu absolutně bez toho, že by s námi komunikovalo a vedlo nějakou debatu o tom, co a proč připravuje. Přitom velká mediální novela fatálně zasáhne i soukromá média, soukromé televize, soukromá rádia, internetové projekty nebo papírová vydavatelství.

Naším cílem bylo nahlas říct to, co jsme doteď říkali ministerstvu kultury, vládě a obecně politické reprezentaci tak trochu potichu: hele, tohle není dobrý nápad, abyste bez jakékoliv diskuse, aniž se otevře debata o tom, co ještě je a co už není veřejná služba, co mají nebo nemají dělat Česká televize a Český rozhlas na internetu, jaká bude míra reklamy ve veřejnoprávních mediích a podobně... zkrátka není dobrý nápad, abyste bez uvážení toho všeho přišli s něčím natolik zásadním, jako je velká mediální novela.

Ta se totiž týká celého trhu, nejen veřejnoprávních médií, ale také těch soukromých, protože má přímé dopady na jejich fungování. Jenže soukromý sektor byl postaven před hotovou věc. Já mohu za Asociaci online vydavatelů prohlásit, že v tom vidíme spoustu rizik, která by mohla fatálně zasáhnout do našeho byznysu. Čímž by se poškodilo celé mediální prostředí, které je – jak víme – nezbytné pro kvalitu demokracie v každé zemi.

Pokud tvrdíte, že by chystaná mediální novela zasáhla jak soukromé televize, tak online nebo tištěná média, musím se zeptat, v čem nejvíc?

Když budu mluvit za Asociaci online vydavatelů, která zastupuje střední a menší vydavatele pohybující se především v online prostředí, spatřuji největší problém v tom, že v novele není nikterak definováno, co veřejnoprávní rozhlas a veřejnoprávní televize mohou a mají dělat právě v online prostředí. Přitom český trh je relativně malý, a veřejnoprávní média expandují v posledních letech právě do online prostředí. A teď nemluvím o tom, že překlápí své formáty a pořady do internetového prostředí, to je logické, proti tomu nic nemáme…

sinfin.digital