Za nový systém elektronických dálničních známek stát zaplatí okolo 770 milionů korun

Ekonomický deník

Jiří Reichl

EKONOMICKÝ DENÍK | Nikoliv dosud zmiňovaných 128 milionů, ale téměř 800 milionů korun bude stát nový projekt zajištění elektronických dálničních známek. Původní, který byl na konci ledna zrušen, měl rozpočet kolem 1,3 miliardy a „zlomil vaz“ tehdejšímu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi. Jeho nástupce Karel Havlíček by měl v nejbližších dnech řešit zakázku na prodejní místa nových elektronických kuponů. Odhad ceny je 400 milionů. Se 60 miliony se počítá na poplatky za bezhotovostní transakce – mělo by se vybral zhruba 7 miliard korun za 4 roky. Další investicí mohou být samoobslužné kiosky. Otázkou je, jestli v tuto chvíli projekt nepadne za oběť úsporám, které vláda musí učinit ve snaze oživit ekonomiku a peníze nepoužije jinde.

V těchto dnech by měl ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) dostat na stůl návrh Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na systém pro distribuci elektronických dálničních známek. Tato část celého komplexu vzájemně provázaných částí systému Elektronických dálničních známek (EDAZ) je poslední, o níž toho dosud není moc známo. Upřesnění odhadu její ceny také upřesní celkovou sumu. Dosud se nahlas mluvilo o 128 milionech a jen „pod čarou“ o celkové úspoře okolo půl miliardy korun.

Původní systém EDAZ měl stát okolo 1,3 miliardy bez DPH. Z toho tedy vychází, že systém připravovaný pod ministrem Havlíčkem bude stát okolo 800 milionů. Připravují jej dva státní podniky – CENDIS a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ve spolupráci s vládním zmocněncem pro digitalizaci Vladimírem Dzurillou a projektem Digitální Česko.

Pro nejvíc ohrožené lidi nedělá vláda nic, tvrdí Piráti

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital