Za nový systém elektronických dálničních známek stát zaplatí okolo 770 milionů korun

Ekonomický deník, Jiří Reichl

02. 04. 2020 • 16:08

EKONOMICKÝ DENÍK | Nikoliv dosud zmiňovaných 128 milionů, ale téměř 800 milionů korun bude stát nový projekt zajištění elektronických dálničních známek. Původní, který byl na konci ledna zrušen, měl rozpočet kolem 1,3 miliardy a „zlomil vaz“ tehdejšímu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi. Jeho nástupce Karel Havlíček by měl v nejbližších dnech řešit zakázku na prodejní místa nových elektronických kuponů. Odhad ceny je 400 milionů. Se 60 miliony se počítá na poplatky za bezhotovostní transakce – mělo by se vybral zhruba 7 miliard korun za 4 roky. Další investicí mohou být samoobslužné kiosky. Otázkou je, jestli v tuto chvíli projekt nepadne za oběť úsporám, které vláda musí učinit ve snaze oživit ekonomiku a peníze nepoužije jinde.

V těchto dnech by měl ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) dostat na stůl návrh Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na systém pro distribuci elektronických dálničních známek. Tato část celého komplexu vzájemně provázaných částí systému Elektronických dálničních známek (EDAZ) je poslední, o níž toho dosud není moc známo. Upřesnění odhadu její ceny také upřesní celkovou sumu. Dosud se nahlas mluvilo o 128 milionech a jen „pod čarou“ o celkové úspoře okolo půl miliardy korun.

Původní systém EDAZ měl stát okolo 1,3 miliardy bez DPH. Z toho tedy vychází, že systém připravovaný pod ministrem Havlíčkem bude stát okolo 800 milionů. Připravují jej dva státní podniky – CENDIS a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ve spolupráci s vládním zmocněncem pro digitalizaci Vladimírem Dzurillou a projektem Digitální Česko.

Dosud se počítá s částkou těsně přes 700 milionů korun, v níž je zahrnut i čtyřletý provoz systému včetně kontroly. Kromě položky za distribuci ještě přibude zhruba 60 milionů za platební bránu pro bezhotovostní transakce. Celková suma se tedy bude pohybovat pod 800 miliony korun bez DPH. O této sumě se dosud moc nemluvilo, ministerstvo dopravy a jeho státní podnik CENDIS, který bude plnit roli systémového integrátora pro tento projekt, nahlas mluvili o 128 milionech za systém.

Rozpočet původního systému elektronických dálničních známek se pohyboval okolo 1,3 miliardy korun. Úspora mezi na začátku roku zrušeným systémem a tím plánovaným by mohla být okolo půl miliardy.

Distribuce za 400 milionů?

Podle zjištění Ekonomického deníku by se suma plánovaná na vybudování distribuční sítě elektronických dálničních známek měla pohybovat okolo 400 milionů korun. V plánu je ještě nákup samoobslužných kiosků, jejichž cena dosud není známa. Zkušenosti ze Slovenska a dalších zemí, kde elektronické dálniční známky již fungují, ukazují, že právě na možnosti si koupit elektronickou známku v „kamenném“ obchodním místě a rychlosti obsloužení, bude do značné míry stát úspěch celého systému.

„Ročně se prodá asi 6 milionů známek, z čehož je více než polovina desetidenních. Právě v těchto případech je předpoklad, že většina řidičů dá přednost možnosti koupit si známku na prvním obchodním místě v zemi,“ řekl v rozhovoru pro Ekonomický deník ředitel státního podniku CENDIS, který má celý vývoj systému elektronických dálničních známek na starosti, Jan Paroubek. Kromě fyzického nákupu bude samozřejmě možnost si koupit kupón online a to nejen v systému provozovaném státem, ale i dalších soukromých e-shopech. Uvažuje se též o aplikaci pro mobilní telefony. Koupená dálniční známka bude platit ihned po zaplacení.

Informace přinesl Ekonomický deník. Pokračování článku a podrobnosti o financování nového systému najdete tady >>>

SDÍLET