„F*ck up“ amerického Budweiseru: Jak vypadá woke kampaň za pět miliard dolarů, která rozdělila Ameriku?

Tahle kampaň vejde do historie – jenom jinak, než americký Budweiser zamýšlel. Partnerská spolupráce s transgender aktivistou Dylanem Mulvaneym se totiž zvrhla v kulturní válku, která vedla k propadu cen akcií největšího světového pivovaru o závratných pět miliard dolarů, přičemž v posledních dnech je podnik ve stavu permanentní krizové komunikace. Jak už to přitom ve válkách bývá, první výstřel by byl v zásadě zcela bezvýznamný – pokud by nevyšel z hlavně korporátní woke ideologie. 

Na poučku, že nejdražší reklamy jsou během amerického Super Bowlu, raději zapomeňte. Tahle kampaň amerického Budweiseru strčí celý Super Bowl do kapsy. Akcie největšího světového pivovaru totiž po oznámení partnerství s transgender aktivistou Dylanem Mulvaneym padly o ohromujících pět miliard dolarů, a i když posléze část ztrát umazaly, tak pivovar stále funguje v režimu krizové komunikace.

Původně přitom mělo jít o poměrně malou, spíše doplňkovou kampaň. Americký Budweiser, jež patří do největší světové pivovarnické skupiny AB InBev, na Apríla (sic!) poslal Mulvaneymu basu piv k oslavě jeho „365 dnů ženství“. Když však Mulvaney spolupráci oznámil na svých sociálních sítích, kde ho sleduje přes deset milionů lidí, strhlo se peklo.

„Woke ideologie je hrozbou pro společnost. Naše demokracie připustila, že většinový názor už je méně než hlas super-minorit,“ říká Vladimír Železný

„Tváří amerického Budweiseru vždycky byli ti klasičtí ‚chlapáci‘, které znáte i z českých reklam na pivo,“ glosoval kampaň ve velkém rozhovoru pro INFO.CZ o woke kultuře někdejší ředitel televize Nova Vladimír Železný. „A najednou jim ‚jejich‘ pivo má prodávat transgender v sukni a v podprsence. Tak jaké asi můžou být reakce,“ ptá se Železný. 

Dylan Mulvaney ve spotu pro Budweiser.

Inu, reakce byly nepřehlédnutelné. Do pivovaru se opřely celebrity, politici i běžní spotřebitelé. Na sociálních sítích se hromadily výzvy k bojkotu, americký Středozápad zaznamenal prudký propad prodejů piva z produkce Budweiseru a podnik dokonce musel kvůli výhrůžkám zrušit některé naplánované marketingové akce. Zpěvák Kid Rock ve virálním videu se slovy „F*ck AB InBev“ svou automatickou puškou rozstřílel basu piv a texaský kongresman Dan Crenshaw zase ukázal lednici plnou konkurenčního zlatavého moku. K jeho smůle šlo o brand, který také spadá pod skupinu AB InBev, nicméně svůj názor dal najevo jasně. 

sinfin.digital