Google chystá agresivní kampaň proti evropským politikům, odhalil deník Financial Times

Michal Půr

28. 10. 2020 • 19:54
Google plánuje agresivní kampaň proti některým evropským politikům. Zejména pak proti francouzskému eurokomisaři Thierry Bretonovi a dalším představitelům Evropské komise, kteří chystají novou legislativu, jež má omezit moc technologických gigantů. O plánech Googlu píše s odvoláním na uniklé firemní dokumenty deník Financial Times.

Google Bretona považuje za jednoho z hlavních propagátorů rozdělení velkých technologických společností, které v současnosti na trhu mají monopolní postavení. Firma v citovaném dokumentu stanovuje dvouměsíční strategii, která má odstranit „nepřiměřená omezení“ podnikání Googlu a má „resetovat politický příběh“ kolem navrhované legislativy.

Google v prezentaci, o níž poprvé informoval francouzský magazín Le Point, hovoří i o „zvýšeném tlaku“ na Bretona a „oslabení podpory“ legislativy, která by měla být představena v prosinci. Z popisu Financial Times je zjevné, že americká společnost chce používat podobné metody, ke kterým sáhla už při svém boji proti reformě autorského práva na internetu, jež nakonec po velkých bojích prošla.

Tehdy Google využíval i některých neziskových organizací, z nichž některé v podstatě sám provozoval. V tomto případě hovoří o prosazování dvou argumentů, kterým museli politici čelit i v případě reformy autorského práva. I tentokrát firma bude nejspíš tvrdit, že legislativa omezuje potenciál internetu. Na druhou stranu chce bojovat proti předpokladu, že „regulace internetových gigantů nebude Evropany nic stát“.

Google podle dokumentů hledá významné spojence. V minulosti takto působila celá řada startupů či technologických firem. Tentokrát firma hovoří o zapojení velkého „hotelového“ portálu Booking.com. „Jestli mě to překvapuje? Ve skutečnosti ani ne,“ reagoval Breton a doplnil, že je „tentokrát odhodlán ještě více než v minulosti udělat správnou věc“.

Podle Karana Bhatii, což je v podstatě druhý nejvýše postavený lobbista Googlu, má firma obavy o rostoucí potřeby evropských spotřebitelů a firem. „V tomto výjimečném roce lidé a firmy žádají více, nikoliv méně, od technologií a technologických firem,“ uvedl.

SDÍLET