Peněženky versus ekologické reformy. Macron rychle poznal, co už si Francouzi nenechají líbit

Daniel Dobiáš

Co má společného nové francouzské nařízení o povinném servisu dvoukolových motorových vozidel a hnutí Žlutých vest? Zdánlivě nic a přece mnohé. V obou případech jde o dlouhodobou neschopnost francouzské exekutivy prosazovat ekologické reformy a zákony, které se přímo dotýkají peněženek Francouzů.

Ale začněme od začátku. 11. srpna bylo ve Francii vydáno nařízení, které zavádí povinnost provádět od roku 2023 pravidelné technické kontroly motorek či skútrů. Platilo ale jen 24 hodin, do doby než se ho prezident Macron rozhodl odložit „na neurčito“ s tím, že v současné době „nebude obtěžovat“ Francouze touto povinností. Z Macronova jednání se dají vyčíst dvě zajímavé informace, které charakterizují současnou francouzskou společnost.

Těžkosti s prosazováním reforem

První z nich se týká prosazování nových nařízení. Jestliže chce francouzská vláda prosadit nějakou kontroverznější reformu, musí vždy počítat s vlnou protestů či stávek. Ano, to není nic nového. Vtipy o demonstrujících Francouzích, kteří nevynechají jedinou příležitost ke stávce, jsou dobře známé. Upřímně ve Francii neuplyne snad jediná sobota, aniž by se proti něčemu demonstrovalo. Klimatická změna, sociální nerovnost, genderová diskriminace…

V posledních týdnech a měsících je však situace jiná, napjatější. Lze to pozorovat třeba na demonstracích proti passe sanitaire, o kterém už jsem psal zde. Pět po sobě jdoucích sobot se sešlo k protestům v součtu více než 200 000 lidí a výjimkou nejsou ani čtvrtmilionové davy. V prázdninovém období je to i na Francii docela slušný výkon. Toto vyostřené klima je znatelné od nástupu protestního hnutí Žlutých vest, které tehdejšímu nově nastupujícímu prezidentovi Macronovi daly jasně najevo, že to s prosazováním reforem bude mít těžké. 

Mnoho Francouzů vkládalo do Macrona naději, že dokáže zreformovat zemi, která má ráda zažité pořádky a brání se velkým změnám. Macron se plnění tohoto úkolu skutečně ujal a hned od začátku se pustil do nových nepopulárních reforem jako třeba té důchodové nebo národního železničního dopravce SNCF.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital