Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Železnice nejsou na hackery připravené, jde o tisíce životů, varuje elitní exzpravodajec

Železnice nejsou na hackery připravené, jde o tisíce životů, varuje elitní exzpravodajec

Přes dvacet let pracoval v elitní kybernetické jednotce izraelské armády, loni Amir Levintal založil kybernetický start-up Cylus a přinesl technologické řešení pro kybernetickou ochranu železniční dopravy. „V současné době totiž železniční společnosti nejsou na hackerské útoky vůbec připraveny,“ vysvětluje Levintal v rozhovoru pro INFO.CZ.

 

Co přesně vaše společnost vyvíjí? 

Snažíme se porozumět tomu, jaké jsou hlavní hrozby pro kyberbezpečnost vlakové dopravy, a nabídnout železničním společnostem odpovídající řešení. Jinými slovy zabránit hackerskému útoku, při kterém by útočníci vnikli do systému a například by mohli na dálku zvýšit rychlost vlaku v zatáčce.

Takový scénář je nyní možný? 

Ano. V posledních letech, přibližně od roku 2010 totiž do železničního sektoru hromadně přicházejí nové technologie. Ty umožňují, že kontrolní centrum má veškeré vlaky v síti pod kontrolou na základě bezdrátové komunikace. Pomocí systému lze například ovládat rychlost vlaku nebo nastavení výhybek.

A hackeři by se těchto prvků mohli zmocnit. 

Přesně tak. Tyto nové technologie jsou užitečné, ale přinášejí rizika, že se hackeři do systému nabourají a zneužijí nějaké jeho prvky. A takový útok by měl potenciálně katastrofické důsledky. Proto jsme přišli s řešením, které monitoruje aktivitu v síti a nachází případné anomálie, které by mohly být součástí probíhajícího kybernetického útoku. Umíme takové útoky jak detekovat, tak zastavit.

Takové útoky již proběhly?

Proběhly. Minulý rok útočníci cílili například na dráhy v Německu, Velké Británii či v Jižní Koreji. Všem je jasné, že právě železniční přeprava je pro hackery a teroristy lákavý cíl. Pokud by se jim podařilo způsobit nehodu, tak by mohli jedním útokem ohrozit až tisíc lidí. Z jejich pohledu by šlo o ohromný úspěch, navíc by do toho nemuseli investovat mnoho úsilí.

Jak to?

Protože současná technologie je zastaralá a její zabezpečení nebylo vytvořeno, aby odolávalo úmyslným útokům. Navíc komponenty, které jsou používané v železniční dopravě, mají velmi dlouhý životní cyklus. Jakmile dráhy například nakoupí výhybky, tak ty zůstanou na místě desítky let.

Jak probíhaly ty útoky, které jste zmiňoval? V Německu či Velké Británii?

O nich není mnoho informací. Ve chvíli, kdy nějaký takový útok proběhne, tak to postižená společnost většinou přes média příliš neventiluje – nechce vyvolávat paniku. Obecně však tyto útoky probíhají buď z vnějšku, kdy se útočníci snaží dostat do sítě, což byl podle našich informací i případ těchto útoků. Druhá možnost je, že nějaký zaměstnanec zneužije svého přístupu k síti.

Jsou podle vás nyní evropské železnice dobře zabezpečené proti hackerským útokům?

Nejsou. Zejména kritická infrastruktura není kvalitně zabezpečená. Železniční společnosti vědí, že tyto hrozby jsou aktuální, jenže nemají prostředky, aby se proti nim mohly samy bránit. Upřímně, vzhledem ke komplexitě jejich systémů to není nic jednoduchého.

Je téma bezpečnosti na železnici podle vás aktuální?

Ano, jde o trend patrný zejména v posledních letech. Přepravcům přibyli noví konkurenti – ať již levné letenky, nebo některé služby sdílené ekonomiky – a proto jejich vlaky musí být bezpečné, aby mohli být ekonomicky konkurenceschopní. My se snažíme porozumět tomu, jaké bezpečnostní nedostatky by hackeři potenciálně dokázali zneužít k případným útokům.

S tím, jak roste počet automatizované dopravy, navíc bude na bezpečnost kladen stále větší důraz.

Určitě. Nyní vlaky stále jezdí se strojvedoucím, do jisté míry je to podobné, jako v letadle, kde je provoz rovněž automatizován. Během let ale budou přibývat zcela automatické vlaky, které již dnes často jezdí třeba na letištích.

Vaše technologie už nějakým dopravcům dodáváte? 

To jsou velmi citlivé informace, které nemohu specifikovat. Jsme nicméně domluvení na pilotních projektech se dvěma evropskými národními přepravci a jednáme i se zástupci z oblasti Pacifiku.

Přes 20 let jste působil v elitní složce izraelské armády. Jak vám tato zkušenost v byznysu pomáhá? 

Byl jsem ředitel v jednotce kybernetické divize, kde jsem se spolu se 150 inženýry soustředil na vývoj velmi komplikovaných softwarových a hardwarových řešení pro kybernetické operace. Detaily pochopitelně nemohu sdělit, ale přínos to pro mě mělo ohromný.

 

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1