Elektroauta mohou od pondělí v Rakousku jezdit rychleji než běžná

Marek Kerles

29. 06. 2019 • 13:21

Vlastníci automobilů na elektrický pohon nemusejí od začátku července se svými vozy dodržovat na rakouských dálnicích a rychlostních silnicích rychlostní limit. Vláda tak chce údajně přispět k rozvoji elektromobility a omezení emisí skleníkových plynů.

Nařízení, které vstupuje v platnost v pondělí, prosadili bývalá ministryně životního prostředí za lidovce  Elisabeth Köstingerová společně s bývalým ministrem dopravy za Svobodné Norbertem Hoferem. Výjimka pro elektroauta spočívá v tom, že se nemusejí na rozdíl od aut na spalovací pohon řídit omezením rychlosti, zavedeným na části rakouských dálnic a rychlostních silnic kvůli snaze omezit množství škodlivin v ovzduší. Zatímco vozidla se spalovacími motory mohou na těchto úsecích vyvinout rychlost maximálně 100 km/hod, na což je upozorňuje i speciální značka, elektroautům je dovoleno jet až stotřicetikilometrovou rychlostí.

„Podobná opatření i nadále zvyšují motivaci k přechodu na čistou elektronickou mobilitu,“ uvedla pro agenturu APA Elisabeth Kostingerová. Také Norbert Hofer výhodu pro elektromobily přivítal. „Se zrušením rychlostních limitů pro majitele elektromobilů chceme dát další podnět k tomu, aby se tato vozidla více prodávala. Rakousko se zasadilo o další impulz směrem k dekarbonizaci,“ řekl Hofer.

Elektroauta mohou jezdit rychleji než „obyčejná“ na celkem 400 kilometrech rakouských dálnic a rychlostních silnic se stokilometrovým „ekologickým“ limitem. Celkově tyto úseky představují zhruba dvacet procent dálniční a rychlostní sítě v Rakousku.

Pokud se ale nějaký z českých majitelů elektroauta začal nyní těšit, že se mu cesta přes Rakousko třeba do Chorvatska výrazně zrychlí, bude zklamán. Nové opatření platí pouze pro v Rakousku přihlášené elektromobily se speciální zelenou značkou. Zahraniční vozidla stejného druhu musejí rychlostní limit i nadále dodržovat. A to i přesto, že jsou stejně „ekologická“ jako ta domácí.

SDÍLET