Jak se vyhnout politické pasti zvýšení koncesionářských poplatků aneb Co oči nevidí, peněženku nebolí

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Okolo zvyšování koncesionářských poplatků se v posledních měsících opět vede vyhrocená diskuse. Zatímco média veřejné služby hlasitě argumentují, že poplatky se už 14, respektive 17 let nezvýšily, a že pokud to tak půjde dál, budou muset přistupovat k razantním škrtům, vláda, vědoma si politicky výbušného tématu, couvá ze svých předvolebních slibů „něco s tím udělat“. Možné řešení statu quo nabízí Francie, která v těchto dnech od koncesionářských poplatků ustupuje a chce svá média veřejné služby financovat nepřímo. 

Otázka zvýšení koncesionářských poplatků (aktuálně 135 korun za televizi a 45 korun za rozhlas) je podobně politicky výbušná jako někdejší zavádění třicetikorunových poplatků u lékaře. Zvlášť v současné situaci, kdy domácnosti čelí bezprecedentnímu růstu běžných výdajů, lze liknavost současné vlády pochopit. Přesto existuje způsob, jak by se vlk mohl nažrat, koza zůstala celá a ještě by se ušetřilo na provozu.

Možnou cestu ukazuje Francie, kde Národní shromáždění tento týden jasným poměrem hlasů 170:57 schválilo změnu financování veřejnoprávních médií – od koncesionářských poplatků k financování založenému z „fragmentu“ inkasa DPH. Nejde přitom o žádné novum, svá veřejnoprávní média tímto způsobem financuje většina Evropy – včetně zemí jako je třeba Belgie, Nizozemsko, Španělsko či Estonsko.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Na kolik si nově přijdou média ve Francii?
  • Jaké pozitivní efekty by přinesla obdobná změna financování veřejnoprávních médií v Česku?
  • A jaká jsou rizika?
sinfin.digital