Jedna aplikace vládne všem? Muskova vysněná proměna Twitteru nemá moc šancí na úspěch

Twitter zažívá od chvíle, kdy ji za 44 miliard dolarů koupil Elon Musk, jízdu na horské dráze. Naposledy Musk svoji sociální síť, kterou měsíčně navštíví na půl miliardy lidí, poměrně drasticky rebrandoval. Charakteristického modrého ptáčka nahradila (z pohledu copyrightu problematická) litera „X“, z „tweetování” je najednou „x-ování“ a postupně mizí i samotný název „Twitter“. Necelý rok po akvizici tak Musk výrazně našlapuje k tomu, aby sociální síť proměnil na vysněnou „Everything App“, na aplikaci ne nepodobnou čínskému WeChatu. Jednoduché to však mít nebude: existují totiž velmi dobré důvody, proč „appka na všechno“ kromě Číny a pár dalších asijských zemí zatím neuspěla. 

Na chvíli si představte, že namísto desítek aplikací ve svém telefonu máte jen jednu jedinou. Všemocnou „Everything App“, mocnou ikonku, díky které si na jedno kliknutí objednáte i zaplatíte dovoz jídla, nakoupíte zboží, zahrajete online hry s přáteli, sdílíte dojmy na sociální síti, zavoláte taxíka a navíc jste nepřetržitě ve spojení s přáteli prostřednictvím IM (instant messaging, česky služba pro okamžité zasílání zpráv). Takto funguje čínský WeChat, aplikace, bez které se v Číně téměř neobejdete a která může sloužit jako předobraz Muskova vysněného X.com, další a vyšší iterace Twitteru.  

I když si lidé Elona Muska spojují hlavně s auty Tesla a raketami SpaceX, jeho první kroky do světa velkého byznysu jsou spojené s financemi a společností X.com, z níž se později vyvinul PayPal. Tehdejší online banka, respektive její aplikace, měla spojovat výhody kreditních služeb, investic do podílových fondů i běžných bankovních údajů. Nezapomeňte, v té době byl přelom milénia, takže šlo o revoluční myšlenku. A byť se název „X.com“ nikdy neuchytil (mimochodem, o názvu „X“ tehdy rozhodla servírka v zapomenuté kavárně „Blue Chalk“ v Palo Alto) a PayPal se nakonec vydal trochu jiným směrem, vize pro „Everything App“ Muskovi zůstala. 

Soudit tak lze i z vyprávění Waltera Isaacsona, který píše o Muskovi biografii, a podle kterého se mu majitel Tesly a SpaceX ještě před akvizicí Twitteru svěřil, že sociální síť plánuje rebrandovat právě na X.com a chce vytvořit platformu, která by naplnila jeho původní vizi z roku 1999. To ostatně Musk sám loni na podzim potvrdil, když tweetnul: „Akvizice Twitteru je akcelerantem k vytvoření X, aplikace pro vše.“ Jednoduché to však Musk mít nebude – v cestě mu stojí minimálně tři velké problémy. 

sinfin.digital