Kerles: Autem živ jest člověk. Bude to platit i po pandemii?

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Němečtí výrobci automobilů vyzvali vládu, aby pomohla oživit automobilový průmysl i celou ekonomiku znovuzavedením takzvaného šrotovného. Nepřímo tak položili zásadní otázku: můžeme si zachovat životní úroveň, aniž bychom neustále vyráběli více a více aut? A pokud by neměla být v budoucnu páteří ekonomiky auta, co jiného?

 

Debata o vlivu automobilového průmyslu na celé hospodářství po pandemii jako by vrátila čas o dvanáct let nazpět. Tehdy, po roce 2008,  sice místo koronaviru srážela výkon evropské ekonomiky finanční krize, ovšem návrhy, jak z toho ven, byly ze strany takzvané automobilové lobby velmi podobné, takřka shodné jako dnes. Co nás zachrání? Auta, auta a zase auta.

Trvalo to sice měsíc, ale nakonec přece přišlo to, co se dalo očekávat. Zástupci německých automobilek společně s některými politiky podobně jako v krizovém roce 2008 navrhují vládě, aby zavedla takzvané šrotovné, tedy motivační prémii na nákup nového automobilu. Když se člověk zbaví starého auta a koupí si nové, stát mu na něj připlatí. V důsledku poptávky se začne více vyrábět, stoupne zaměstnanost, vydělají na tom vlastně všichni.

Koronavirus v Česku uzákonil rozpočtovou nezodpovědnost a vládní populismus

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital