Skrytá hrozba pro Fialovu vládu: Jak vysvětlit lidem, co chce dělat a co dokázala

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Staré moudro říká, že pravda je to, čemu věří volič. Před novou vládou stojí hromada reálných problémů. A jeden dosud přehlížený, který ovšem může vymazat všechny její případné úspěchy. Je jím schopnost efektivně komunikovat výsledky vlastní práce. Síla či slabost marketingu může činit rozdíl mezi vítězstvím a porážkou.

Andrej Babiš se nevzdává. Svědčí o tom fakt, že své poslední poselství na sociálních sítích uvedl slovy „naše země vzkvétá“. Je to jednak nehorázná drzost, zadruhé skvělý marketingový tah.

První platí absolutně, druhé jen relativně, neboť schopnost končícího premiéra dál vodit voliče za nos závisí na tom, do jaké míry mu to dovolí ten nastupující. Objektivně Babišova vláda Českou republiku zdevastovala, a to jak co se týká morálky, kvality demokracie, právního státu, ekonomiky i elementární racionality veřejné debaty. Nejde však o to, jak to skutečně je, ale co si o tom myslí lidé.

Kouzlo Babišova marketingu není složité: co nejjednodušší komunikační linka, které se všichni aktéři drží a jež je znásobena miliony amplionů. Pravda a relevance sdělení nejsou to hlavní – hlavní je účel. Je to dobře promazaný stroj a paradoxně tím hlavním, kdo do jeho soukolí házel po lopatách písek, byl sám Babiš. Měnil názory, kličkoval a často působil doslova schizofrenně – dokud nepřišla sanace ze strany jeho marketérů, kteří vše srovnali, jak bylo zrovna třeba.

Tento model samozřejmě nová vláda okopírovat nemůže. Už jen proto, že není monokratickým uskupením, ale tvoří ji pět stran. A řadě „tradičních“ politiků je tento způsob komunikace beztak cizí a neocenili by ho asi ani jejich voliči.

Jedna věc ale platí i pro nový kabinet: vládní komunikace musí být extrémně srozumitelná, konzistentní a jednotná. A důležitou roli hraje „agenda setting“, tedy schopnost vybrat z hromady témat těch pár skutečně klíčových a voliče přesvědčit, že skutečně takovou váhu mají.

sinfin.digital