Opozice nedokázala Babiše ohrozit. Udělají to za ni jeho vlastní lidé?

 FOTO: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia

Martin Schmarcz

11. 09. 2020 • 16:30
KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Šíří se zvěsti, že hnutí ANO hrozí ve středních Čechách kvůli hejtmance Jermanové výprask. Naznačovat to má interní průzkum, o kterém před pár dny informovaly Novinky. Zatímco celostátně si Babiš drží preference kolem 30 %, v tomto důležitém kraji by prý mohl skončit jen s necelou polovinou. S jistotou to uvidíme až po volbách, ale ať už je to jakkoli, ukazuje se, že větší hrozbou než soupeři jsou pro premiéra jeho vlastní lidé, kteří selhávají v čele krajů nebo při krocení epidemie.

Karty jsou rozdány poměrně přehledně. Hnutí ANO zjevně už delší dobu naráží na svůj strop okolo 30 % hlasů. Má prakticky nulovou šanci získat nějaké nové skupiny voličů a nahradit tak případný výpadek v dlouhodobém potenciálu. Na druhé straně má velmi efektivní politický marketing a dokáže své možnosti využít takřka na sto procent. Zatím. Mizerní hejtmani a výbuch při řešení koronakrize to můžou rychle nabourat. 

Kouzlo roztomilé surikaty už funguje jen na seniory, což ale vůbec není málo! Podle nedávného průzkumu Kantar by ve skupině 60+ ANO ve sněmovních volbách získalo každého druhého voliče, což při přepočtu na volební účast činí milion a čtvrt hlasů a 25 % v celkovém výsledku. Spolu s příznivci zejména ze střední generace to pořád dává oněch solidních 30 %. Ani kdyby opozice našla silného sjednocujícího lídra, pak by to na vládnutí nestačilo. Že o něj část lidí opravdu stojí, ukázaly reakce na tchaj-wanské dobrodružství šéfa Senátu Miloše Vystrčila.

Opozice dnes loví voliče ve větším rybníku než ANO, KSČM a SPD (které tvoří onu „nebezpečnou“ parlamentní většinu). Jenom má nějak děravý podběrák… Pomoct jí může samotný Babiš a jeho tým. Únava a chyby časem dostihnou každého a brněnská Stoka či kauzy kolem středočeské hejtmanky Jermanové pozici ANO silně podrývají. Babiš se musí potýkat se svými vlastními Rittigy a Nagyovými, jejichž eskapády mu kdysi pomohly k moci. Zažívá tak se zpožděním to, čím předsedové demokratických stran trpěli vždycky.

Každá moc časem degraduje. Když už ne únavou lídra (a Babiš sice vydrží neskutečně hodně, ale i na něm je znát, že ztrácí dech), tak chybami v jeho okolí. Vůdce (většinou) není vůdcem náhodou a logicky ti ostatní obvykle nejsou tak silní jako on. U strany typu ANO je to znát ještě víc, rozdíl mezi „supreme leader“ a zbytkem umocňují základy hnutí a styl vedení, kdy nikdo nesmí moc vyrůst. A pokud ano, pak nemůže zůstat - je odejit, sám to vzdá, nebo se radši dobrovolně začne držet zpátky.

Kmotři v ODS, šibalové v ČSSD a všemožní šíbři v ostatních stranách vždy ztěžovali předsedům život. Topolánek nebo Paroubek se museli vyrovnávat nejen s vlastními problémy, které se premiérům nikdy nevyhýbají, ale ještě zodpovídat za pytel blech, jímž je každá demokratická strana. Nelze dost dobře zabránit nejrůznějším regionálním pašům s jejích vlastními zájmy. Babiš se snažil ANO držet zkrátka a toto riziko eroze moci minimalizovat, ale ani v tak monokratickém hnutí to není možné, jakmile se rozleze a zakoření v obcích a krajích.

Brno a střední Čechy jsou přímo ukázkovými příklady korupce, zneužívání moci nebo papalášství, prostě vůbec všeho, co vládnímu hnutí dělá negativní PR. Na celostátních preferencích se to zatím neprojevuje, ale třeba u ODS to také trvalo dlouho. Zajímavým testem bude za pár týdnů výsledek hejtmanky Jermanové. Pokud se potvrdí informace Práva z údajného interního průzkumu ANO (jehož existenci ale Babiš popřel a Jermanová v podstatě také, když ho v rozhovoru pro INFO.CZ přešla slovy, že žádný nemá) a výsledek hnutí se ve Středočeském kraji bude blížit 13 %, znamenalo by to, že boží mlýny začaly mlít.

Ostatně i v celostátní politice se zdá, že Andreji Babišovi dochází jeho pověstné štěstí. Ministrem financí se stal na počátku bezprecedentní konjunktury. Na voliče, kteří nesledují globální vývoj, to mohlo působit jako zázračný předěl mezi zlým skrblíkem Kalouskem a štědrým strýčkem Babišem. K tomu přispěl i skvěle zvolený marketingový narativ „kdo vládne za krize, je nemehlo, kdo se dostane k lizu v čase, kdy ekonomika maká, je schopný lídr.“ Sedm tučných let vše hrálo šéfovi ANO do karet. Ale to už je pryč.

Každá vláda profituje, pokud se ekonomika nachází na vrcholu cyklu, a ztrácí, když jde hospodářství dolů. Ale málokdy se někomu poštěstí trefit ostrý „střih“ jako Andreji Babišovi. Přesně do roku 2013 bylo zle. Pak náhle šmik nůžkami z německé oceli, a najednou opravdu „bylo líp“, což Babiš bohorovně připisuje sám sobě. Díky síle západního souseda a robustní průmyslové základně vystřelily vzhůru mzdy i rozpočtové příjmy a nezaměstnanost naopak klesla téměř k nule. Na řadu lidí působil Babiš jako dědeček z pohádky a na mnohé seniory tak působí dodnes.

S koronavirem ovšem přišla krize, k níž vláda přihodila šílený schodek a zejména evidentní nemehlovství Babiše a jeho lidí z ANO. Bude hůř. Premiér jedná, jak jsme od něj čekali, a dělá vše pro to, aby alespoň penzistům, jeho klíčovému elektorátu, bylo líp, přinejmenším do sněmovních voleb v příštím roce. Nasazuje na to všechny prostředky - tedy ne vlastní, ale peníze jejich dětí a vnuků. Právě v tom je ale háček. Už je to tak okaté, že i dědečkové a babičky se začínají bouřit proti tomu, že by měli potomkům projíst budoucnost.

Andrej Babiš prokázal pozoruhodnou schopnost přežít „bez ztráty kytičky“ hromadu skandálů, které by jeho předchůdce stokrát skolily, a to díky unikátnímu souběhu okolností a předpokladů. V první řadě jde o jeho povahu a doslova predestinační víru v sebe sama. Dále nejmasivnější marketing, jaký tu kdy kdo za celých třicet měl. K tomu přičtěme ony skvělé startovací podmínky spočívají v diskreditaci minulé vlády a nástupu konjunktury. Nakonec, ale ne v poslední řadě je tu slabost opozice.

Nyní Babišovi zůstane jen ta víra v předurčení. Ekonomika mu nepomůže. Jako manažer při zvládání koronakrize selhal na celé čáře, což ohrožuje hlavně jeho věrné voliče 60+ (dobře ví, proč jim před volbami posílá roušky). Kola propagandy se budou točit dál, ale čím dál více lidí mu bude připomínat, jak zní celé rčení, z nějž si vybral jako volební slogan jen půlku: „Kecy jsou na h…o, panáčku, ukázaná platí.“ A o tom, jak snadno může pravice vstát z mrtvých, svědčí ono až nečekaně silné nadšení z Vystrčila.

Opozice zatím byla proti Babišově marketingu a ekonomickému cyklu slabá, navíc stále obtížená skandály z minulosti. To poslední se ale lidé z ANO snaží velmi rychle dohnat, hospodářství se propadne, státní finance jdou zu grunt a koronavirus bude i pro velmi výkonné PR o několik řádů nebezpečnější soupeř než Kalousek. Uvidíme. Pokud toto vše silou premiéra neotřese, pak by asi bylo možno říci jediné: že pro mnoho Čechů je opravdu předurčeným vůdcem, v něhož prostě bezvýhradně věří a neptají se na nic.

SDÍLET