Proč se prezidentem v přímé volbě nikdy nestane onen vysněný „ideální člověk“?

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Průběh další přímé volby prezidenta v Česku ukazuje na jeden viditelný paradox. I když řada z nás, voličů, si zjevně přeje v čele státu naprosto morálně bezúhonnou a přitom silnou, spolehlivou a úctyhodnou osobnost, už samotný způsob kandidatury dosažení takového ideálu vylučuje. Aby byl totiž někdo v dnešní době ochoten dobrovolně podstoupit volební kampaň se vším, co k tomu patří, musí mít nejen narcistní sklony, ale být obecně tak trochu „ujetý“. Proto bychom se měli smířit s tím, že lidé, které jsme si vysnili jako zidealizované hrdiny, se v přímé volbě nikdy prezidenty nestanou.

Jedna věc jsou totiž nároky, které na prezidentské kandidáty máme a druhá jejich vlastní prezentace, přesvědčující nás o tom, že jsou to právě oni, kteří těmto nárokům dostojí. A právě v této prezentaci je zakopaný pes prezidentské volby.

V době sociálních sítí a obecně možností elektronické komunikace „každého s každým“ se stávají sliby a ideály jednotlivých kandidátů běžnou součástí obchodní nabídky, prezentované stejnými způsoby jako jakékoliv jiné zboží. A kdo chce skutečně „dobře prodat“, nesmí se bát v reklamě i trochu přestřelit, zaujmout nadsázkou, pracovat s emocemi a pocity zákazníků, možná i trochu v zájmu věci „zašaškovat“.

A tak jeden z favoritů prezidentské volby generál Petr Pavel kácí ve svém předvolebním spotu v lese stromy a zatlouká hřebíky, aby posílil svou image správného chlapa. I když se mu to možná samotnému zajídá. Sám totiž musí dobře vědět, že ten, kdo se musí chlapáctvím chlubit, většinou žádný chlapák není nebo ho tak okolí alespoň nebere. Ale v kampani je všechno jinak než ve skutečnosti.

Další z favoritek prezidentských voleb Danuše Nerudová o sobě v rozhovoru pro CNN Prima News prohlásí: „jsem žena, navíc mladá, k tomu i pohledná. To je největší handicap, který mám.“ Třeba za tímto narcistním vyjádřením stojí nějaký vedlejší úmysl, doporučený marketéry. A Danuše Nerudová je (čistě teoreticky) skromná, uvážlivá, moudrá a také empatická žena. Ale v kampani se (třeba) chce prezentovat jinak.

sinfin.digital